Cik fitnesa ir tevī?

Cik fitnesa ir tevī?

Ja gribi izvēlēties sev tādu sportošanas veidu, kuru tu drīz vien nepamestu, tad, protams, jāatrod kas tāds, kas tev sagādātu prieku un tādēļ arī neapniktu. Ja tev vispār nepatīk kustēties, tad gan nekas neiznāks. Tomēr, ja labi padomāsi, tu droši vien atradīsi kaut ko, kas piemērots tieši tev un ko tu vari viegli iekļaut savā ikdienā. Ajurvēdā, 5000 gadus senā indiešu mācībā par veselību, teikts, ka galvenais nosacījums lieliska ķermeņa iegūšanai ir iepazīt savu fizisko tipu. Ajurvēdas veselības mācības pamatā ir uzskats, ka, lai sasniegtu ideālu svaru, lokanību un veselību, katram organismam nepieciešama individuāla pieeja. Vispirms jānovērtē trīs pamatspēki, kuri vada tavu ķermeni, - vata, pitta un kafa. Katram cilvēkam ir viena noteikta vadošā enerģija, ar kuru viņš piedzimst un kura nosaka ne vien ārējo izskatu, bet arī personības iezīmes. Tas var šķist kā pēdējās blēņas, tomēr, kā izrādās, seno indiešu aprakstītie cilvēku tipi aptuveni atbilst Rietumos izplatītai klasifikācijai: ektomorfajam (vata), mezomorfajam (pitta) un endomorfajam (kafa) cilvēku tipam.

Lai noteiktu savu tipu, atbildi uz A, B un C grupas jautājumiem un katrā grupā saskaiti pozitīvo atbilžu skaitu. Tev atbilst grupa, kurā esi ieguvis vislielāko punktu skaitu.

(A)
Tu esi muskuļota un slaida                                            Jā/nē
Tev ir sausa āda                                                          Jā/nē
Tev ir neparasti laba atmiņa                                          Jā/nē
Tev viss drīz apnīk – tu esi nepacietīga                           Jā/nē
Tev ir izteikta seksuālā tieksme                                     Jā/nē
Tu esi salīga                                                               Jā/nē
Tu dod priekšroku siltam ēdienam                                 Jā/nē
Vingrošana tev nesagādā grūtības                                 Jā/nē
Tu esi enerģiska                                                         Jā/nē
Kopējā summa ........

(B)
Tu esi vidēja auguma                                                 Jā/nē
Tev ir gluda āda                                                        Jā/nē
Tev ir laba ēstgriba                                                    Jā/nē
Tev ir smalki mati                                                      Jā/nē
Tu esi saprātīga                                                        Jā/nē
Tev nekad nav par karstu, ne par aukstu                      Jā/nē
Tev labāk patīk ēst aukstu ēdienu                               Jā/nē
Tu centies būt labāka nekā citi                                   Jā/nē
Kopējā summa ........

(C)
Tu esi apaļīga                                                          Jā/nē
Tev ir problēmas ar lieko svaru                                   Jā/nē
Tevi ir biezi mati                                                      Jā/nē
Tev ir lielas acis                                                       Jā/nē
Tev gandrīz vienmēr ir labs garastāvoklis                     Jā/nē
Tu esi mierīgas dabas                                              Jā/nē
Tu jūti karstumu un aukstumu                                 Jā/nē
Tev nepatīk vingrošana                                           Jā/nē
Kopējā summa ........

Pārsvarā A – tu esi vatta tips
Ja piederi pie vata tipa, tu droši vien esi slaida, ar garām kājām un rokām. Vata tipa cilvēki parasti ir kaulaini, enerģijas pilni, straujas dabas, aktīvi. Ja neveselīga uztura un nepietiekamas aktivitātes dēļ tava enerģija zaudējusi līdzsvaru, tev var iestāties miega traucējumi, iespējama trauksmes sajūta un panikas lēkmes.
• Centies nodarboties ar asinsriti stiprinošiem aerobiem vingrinājumiem, kas vislabāk atbilst tavai straujajai dabai. Tomēr, tā kā tev ir grūti panākt muskuļu masas palielināšanos, tev jāveic arī spēka vingrinājumi, lai attīstītu muskuļu spēku.
• Tava enerģija izpaužas spontānu izvirdumu veidā, tādēļ fizisko aktivitāšu programmā tev jāiekļauj jaut kas lēns un mierīgs. Ieteicami jogas vingrinājumi, dejas, viegla aerobika, taidzi un mākslas vingrošana, jo tie kliedē spriedzi, veicina ritmisku elpošanu un palīdz veidot slaidus muskuļus.

Pārsvarā B – tu esi pitta tips
Pitta tipa cilvēki ir vidēja auguma, parasti sportiska izskata, ar mērenu vai nelielu daudzumu tauku. Ja piederi pie pitta tipa, tev vajadzētu būt stiprai un muskuļotai. Tev ir spēcīgi veidots augums, kas droši vien atgādina bumbiera formu, proti, gūžas platākas nekā pleci, un tavas kājas ir tikpat garas kā rumpis. Ja tava iekšējā enerģija nav līdzsvarota, tev draud ādas iekaisumi, gremošanas traucējumi un karstuma viļņi.
• Tā kā parasti galvenais ir uzvarēt, nevis prieka pēc piedalīties, tad komandu sporta veidi tavai dabai neatbilst, tādēļ uzvēlies ko individuālu. Pamēģini veikt vingrinājumus, kuros nepieciešama sava ķermeņa un līdzsvara izjūta, piemēram, Pilates vingrošanu (jogas tipa vingrinājumi un dejas elementi) vai baletu.
• Pitta tipa cilvēkiem ātri pieaug muskuļu masa, tādēļ tev jāatturas no stepa un jāizvēlas tādi vingrinājumi, kas muskuļus vairāk stiepj, nekā audzē.

Pārsvarā esi C – tu esi kafa tips
Tev kā kafa tipam ir apaļīgākas un mīkstākas ķermeņa formas nekā pitta un vata tipa meitenēm. Tu droši vien esi vidēja vai maza auguma. Tavas kājas ir īsākas par rumpi, un tev ir lielākas krūtis nekā vairumam meiteņu. Ja tava doša (enerģija) nav līdzsvarā, tu parasti pieņemies svarā, esi apātiska un ciet no PMS.
• Kafa tipa cilvēkiem ir vājāka ķermeņa augšdaļa un spēcīgāka lejasdaļa. Tā kā tev ir īsāki, platāki muskuļi un lēnāka vielmaiņa, tev ir tieksme veidoties pilnīgam viduklim un izteiktam vēderiņam. Tādēļ tev galvenokārt jānodarbojas ar peldēšanu, skriešanu un spēka vingrojumiem. Sevišķi laba ir dažādu sporta veidu kombinācija, jo tad tu daudzveidīgi nodarbini visas muskuļu grupas, veicot kā aerobu, tā anaerobu slodzi.
• Tev nereti ir problēmas ar muguru, jo tev ir pārslogota kakla daļa un veidojas tauku izgulsnējumi uz vēdera un gūžām. Tas nozīmē, ka tev ir vāja vēderprese un tādēļ stājas noturēšanai viss smagums gulstas uz mugurkaulu. Lai nostiprinātu šos apvidus, tev jātrenē visas šeit esošās muskuļu grupas un katrā nodarbībā jāietver arī stiepšanās vingrinājumi.
• Tā kā tu piederi pie vispasīvākās grupas, tad tev ir piemērotas nodarbības, kurās jūtama ieinteresētība un savstarpējs atbalsts. Tāpēc tev vispiemērotākās ir individuālas nodarbības ar treneri, vingrošana pēc noteiktas programmas un komandu sporta veidi.

Komentāri (5)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Minerva
Man bija absolūti skaidri redzams, ka esmu pitta tips un tiešām - viss ideāli atbilst, pilnīgi visas atbildes bija pozitīvas :)
19.11.2011. plkst. 17:17
vatta tips, a bet saskan :P
20.08.2007. plkst. 15:36
man no visa pa druskai... nevar saprast.
17.07.2007. plkst. 14:30
Es esmu patiešām vatta tipa cilvēks=) Un drošvien tāpēc tik daudz sportoju un esmu aktīva...
16.07.2007. plkst. 21:55
he...interesanti!tieshaam labs raksts!
05.07.2007. plkst. 23:29

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 14. oktobrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Daudzi futbolisti spēles laikā noskrien 11 km

Pasākumi

Akcija "Monster Magnet koncertā jābūt arī Tev - "paņem" savu ielūgumu!" noslēgusies

Sveiks, lasītāj un mūzikas cienītāj!
13. novembrī Rīgā, Sapņu Fabrikā savas Eiropas tūres ietvaros uzstāsies slavenā rokgrupa Monster Magnet. 
Koncertā uz vienas skatuves,...