Kikbokss

Kikbokss

Kikbokss

Ar savu cīņas sparu un azartu kikbokss piesaista miljoniem skatītāju visā pasaulē. Kikboksa cīnītājiem svarīgākais ir nevis nokautēt pretinieku ar sitienu, bet uzveikt ar savu cīņas stratēģiju.


Kikbokss kā sporta veids attīstījās Amerikā 20. gadsimta 70.gados, drīz pēc tam iegūstot popularitāti arī Eiropā. Šis cīņas veids izveidojās, tradicionālajam angļu boksam sintezējoties ar Austrumu divcīņu veidiem.
Sākotnēji to dēvēja par pilna kontakta karatē, jo tajā bija īpaši noteikumi – kāju sitienus ieskaitīja tikai tad, ja pretiniekam bija trāpīts virs vidukļa. Sitieni zem vidukļa tika uzskatīti par pārkāpumu. Pretinieki cīnījās 8 x 8 m lielā laukumā.
Pēc tam kikbokss ieguva savu pašreizējo nosaukumu, cīņa noritēja jau tikai 6 x 6 m lielā norobežotā laukumā, ko dēvē par ringu. Vēlāk no sākotnējā kikboksa vēl izveidojās pilna kontakta un viegla kontakta kikboksa disciplīnas, kas ir populāras arī mūsdienās.


Pilna kontakta kikboksa disciplīnās pretinieku pieveic ar neakcentētiem un akcentētiem sitieniem. Neakcentētie sitieni ir viegli, nav traumējoši. Savukārt akcentētos sitienus kikbokseris raida no visa spēka noteiktās pretinieka ķermeņa daļās, kur tie ir vissāpīgākie, lai viņu ātrāk nokautētu. Šie sitieni ir ļoti spēcīgi.


Kikboksa sitienu stratēģiju ir tāda, ka ja vienā piegājienā ir atļauti trīs sitieni, divus no tiem sit kā neakcentētos. Tas ir mānīgs gājiens, jo pretinieks, aizsargādamies no neakcentētajiem sitieniem, aizsedz vienu ķermeņa daļu, līdz ar to atsedzot citu, kur uzbrucējs acumirklī raida izšķirošo akcentēto sitienu.


Pilna kontakta kikboksa disciplīnās punkti tiek piešķirti par katru akcentēto sitienu. Uzvarētājs ir tas, kurš ieguvis visvairāk punktu. Pilna kontakta kikboksa disciplīnas var būt traumējošas.


Savukārt viegla kontakta kikboksa disciplīnās nav akcentēto sitienu, tādēļ tajās traumas gūst reti. Punktus var iegūt, pieskaroties ar kāju vai roku konkrētām pretinieka ķermeņa daļām. Taču viegla kontakta kikboksa disciplīnās ir daudz grūti izpildāmu cīņas tehniku, tādēļ tās ir sarežģītas.


Pasaulē un arī Latvijā visiecienītākās ir pilna kontakta kikboksa disciplīnas – pilna kontakta kikbokss (full – contact), low – kick un Taizemes bokss. Tas ir tādēļ, ka šīs cīņas ir visnežēlīgākās.


Sākot nodarboties ar kikboksu, apmācība notiek pakāpeniski. Sākumā treneris māca, kā cīnoties pareizi pārvietoties, krist uz muguras, uz priekšu vai sāniem un nesasisties, kā izvairīties no pretinieka sitieniem, arī aizsardzības paņēmienus un ringa stratēģiju.
Iesācēju līmenī tiešas sitienu tehnikas neapgūst. Sitienus sākumā māca pavisam vienkāršā veidā. Piemēram, cilvēkiem no dažādiem ķermeņa stāvokļiem jāmet pret sienu bumbiņa. Šādā veidā tiek imitētas kustības un attīstītas muskuļu grupas, kas ir nepieciešamas, izpildot kikboksa sitienus. Vēl sitienu tehnikas attīsta, veicot sitienus pa speciāliem maisiem.


Strādājot pārī ar otru cilvēku, sitienu tehnikas apgūst ar dažādiem vingrojumiem, ar roku vai kāju veikli jāpieskaras noteiktai pretinieka ķermeņa daļai. Otram cilvēkam no šī pieskāriena jāizvairās. Paralēli cilvēks apgūst arī ķermeņa anatomiju, pa kuru ķermeņa daļu jāsit, lai sitiens būtu pēc iespējas efektīvāks.


Kikboksā ne mazāk svarīga par fizisko spēku ir cīņas taktika, kas piešķir šim sportam īsto garšu. Cīņas taktiku kikbokseris apgūst un slīpē visas savas karjeras laikā. Kikboksā, tāpat kā šaha spēlē, cīnoties ar pretinieku, ir jādomā piecus, sešus gājienus uz priekšu, jāparedz, kādu cīņas paņēmienu vai sitienu otrs veiks nākamo. Kikbokseris var veikt kādu kustību, kas pretiniekam liek domāt, ka viņš ir gatavs padoties, bet patiesībā šī viltība ļauj uzvarēt. Tajā pašā laikā cīnoties ir jādomā par to, lai no malas cīņa izskatītos skaisti.


Nodarboties ar kikboksu var jebkurš cilvēks, neatkarīgi no dzimuma, vecuma vai fiziskās sagatavotības, turklāt apgūt jebkuru kikboksa disciplīnu. Atkarībā no vecuma, cilvēks, piesakoties kikboksā, tiek ieskaitīts junioru, kadetu vai pieaugušo grupā.


Ar kikboksu nodarboties bieži izvēlas arī daiļā dzimuma pārstāves, turklāt, nodarbojoties ar to profesionālā līmenī, bieži gūst ievērojamus panākumus. Ir novērots, ka kikboksā sievietes salīdzinot ar vīriešiem ir pat agresīvākas un viltīgākas. Pasaules čempionātos sievietes piedalās ļoti smagās kikboksa disciplīnās.


Ar kikboksu bieži vien aizraujas jaunieši, vecāki šajā sportā iesaista savus bērnus pat no četru gadu vecuma, lai attīstītu viņu fizisko sagatavotību.


Cilvēki visbiežāk sāk nodarboties ar kikboksu, lai uzlabotu savu fizisko formu, attīstītu spēku un izturību, kā arī, lai iemācītos sevi aizsargāt. Kikbokss cilvēkā attīsta arī garīgo spēku, mērķtiecību un izpalīdzību. Treniņos cīnītāja mērķis nav dabūt pretinieku pie zemes. Gluži otrādi – sāncenši viens otram palīdz, palabo kļūdas. Protams, sacensībās sportistu mērķis ir uzvarēt, tādēļ attieksme ir citādāka. Kikbokss vienmērīgi attīsta visas ķermeņa grupas, koordināciju, distances izjūtu un kikbokserim raksturīgo vieglo gaitu.


Tiek uzskatīts, ka profesionālais pilnā kontakta kikbokss, ir diezgan traumatisks sporta veida. Tomēr basketbolā, futbolā un tamlīdzīgos sporta veidos sportisti daudz biežāk gūst pirkstu, kāju potīšu lūzumus, sastiepumus un citas traumas. Kikbokserim ir viena profesionālā trauma – lauzts deguns. Cīnoties ar pretinieku, organismā izstrādājas adrenalīns, tādēļ cīņas karstumā sportists sāpes nejūt.


Komentāri (15)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
kristīne
varbūt kāds var palīdzēt!! kur māca Kikboksu (iesācējiem)vēlams Pārdaugavā vai centra rajonā!!!! :) Paldies jau iepriekš.
21.09.2011. plkst. 22:20
ingvi
velos laist savu 14 gadus veco delu kigboksa,jo pati berniba ar to aizravos.bet nezinu kur meklet un cik maksa.par informaciju jau ieprieks paldies.
05.07.2011. plkst. 14:56
oij man taa patiik kikbokss.:)Gribeetu savu deelinnu iesaistiit ,lai treneejaas.Uzskatu,ka cilveekam ir jaaprot sevi arii fiziski aizstaaveet.Ne vienmeer var iztikt ar vaardiem.Pietiek jau ar to ,ka es sevi nemaaceetu aizstaaveet.Varu vieniigi spiegt.he he protams biedee lauztie deguni,bet jebkurss sporta veids ir ar riskiem...hokejaa vispaar var krist un ar slidu paargriezt kaklu...
13.05.2011. plkst. 13:10
karatists
Īsti neatbalstu pilnkontakta cīņas tikai dēļ viena iemesla - regulāri saņemot sitienus galvā, ar laiku sāk parādīties tādas nervu sistēmas slimības, ka principā vari atvadīties no ringa, jo gluži vienkārši smadzenes sāk nedraudzēties ar muskuļiem un cīkstonis kļūst vēl švakāks cīnītājs nekā pirms sāka trennēties. Tā vispār kikbokss ir labs cīņas veids, taču tam ir praktisks trūkums - nav tikpat kā nekādu satvērienu, metienu un partera cīņas tehniku, reālā situācijā tas var kļūt par vērā ņemamu vājo punktu
08.02.2010. plkst. 15:04
cilveeksss
ir veerts pameegjinaat, arii es domaaju tuvakajos 3 meneeshos saakt treneeties :P 20-35 LS par meneesha treninjiem-tas ir siikums.
20.01.2010. plkst. 16:33

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2018. gada 16. decembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Kafijas krūzē ir vairāk kā 1000 ķīmisku vielu

Pasākumi

Roberta Lejasmeijera remiksu albums jau 9.jūnijā!

Šī brīža slavenākais pašmāju dziesmu remiksu producents un aizmirstu latviešu dziesmu “restaurators” Roberts Lejasmeijers visus savus labākos darbus ir apkopojis albumā...