Kur pazūd vitamīni, gatavojot ēdienu?

Kur pazūd vitamīni, gatavojot ēdienu?

Uztura pagatavotājam jāzina ne tikai vitamīnu nozīme organismā, to daudzums pārtikas produktos, bet jāzina arī apstākļi, kādos vitamīni sadalās un zaudē savu bioloģisko aktivitāti. Var gadīties, ka pēc teorētiskiem aprēķiniem uzturs ir bagāts dažādiem vitamīniem, bet faktiski tas vitamīnus vairs nesatur. Izrādās, ka dažādas darbības un procesi ēdienu gatavošanā, rada vitamīnu zudumu mūsu gatavotajā maltītē. Te būs daži padomi, lai Jūsu gatavotie produkti saglabātu savu vitamīnu daudzumu.

1. Neļaujiet produktiem savīst!
Lauksaimniecības produktos pēc to novākšanas turpinās dažādas bioloģiskās norises, kuru rezultātā samazinās vitamīnu daudzums. Optimālā telpas temperatūra dārzeņu un augļu uzglabāšanai svārstās no 0 līdz +2o, arī īslaicīgi uzglabājot augļus un dārzeņus, neļaujiet tiem savīst, tādā veidā produkts zaudē pat 80% vitamīnu.

2. Centieties nolobīt pēc iespējas plānāku mizu!
Vislielākie vitamīnu zudumi rodas produktus nepareizi apstrādājot un karsējot. Daudzām saknēm un kartupeļiem galvenās vitamīnu, minerālvielu un olbaltumvielu rezerves ir zemmizas kārtiņā, tā piemēram, mizoti kartupeļi, zaudē 16 – 20% no sava C vitamīna daudzuma.

3. Mizojiet un mērcējiet produktus tikai īsi pirms vārīšanas, sautēšanas!
Nemizotu un nesasmalcinātu produktu mazgāšana nerada izmaiņas to uzturvielu sastāvā, turpretim mizotus un sasmalcinātus produktus mazgājot un mērcējot ūdenī, tajā pāriet ievērojams daudzums ūdenī šķīstošu vitamīnu (B un C) un minerālvielu. Piemēram, ja mērcēsiet 24 stundas ūdenī nomizotus, bet nepārgrieztus kartupeļus, C vitamīna zudums būs 18%, ja kartupeļi ir smalki sagriezti, tad jau pēc pusstundas vitamīnu zudums būs 40%.

4. Vitamīnu zudums dārzeņos būs mazāks, ja tos liksiet vārīties jau verdošā ūdenī.
Arī šķidruma iztvaikošana vārīšanās laikā veicina C vitamīna zudumu. Tāpēc ieteicams ēdienu likt traukā ar cieši piegulošu vāku uz lēnas uguns. Jāraugās arī, lai vārāmie produkti būtu pārklāti ar šķidrumu, tad gaisa skābekļa ietekme būs mazāk jūtama, un tāpēc vārītos dārzeņos vitamīna zudums ir mazāks *50%) nekā sautētos (70 – 80%).

5. Izvēlieties pareizā materiāla rīkus gatavošanai!
Vitamīnu zudumi ēdienos atkarīgi arī no produktu griešanai, sasmalcināšanai un vārīšanai lietoto darba rīku un trauku materiāla. Dzelzs un vara trauki veicina vitamīnu sadalīšanos, tāpēc jāraugās, lai traukiem nebūtu nolietojies alvojums. Labākie trauki ir alumīnija, emaljētie, nerūsējošā tērauda, stikla.

6. Nevāriet ēdienu pārāk ilgi!
Arī karsēšanas ilgums ietekmē vitamīnu daudzumu produktos, tāpēc produktus jākarsē tikai, līdz tie gatavai. Jauni kāposti un burkāni izvārās mīksti jau 20 – 30 minūšu laikā, kartupeļi – 25 – 30 minūtēs. Produkti, kas neprasa speciālu karsēšanu, piemēram, sviests, krējums, zaļumi, jāpievieno gatavam ēdienam.

7. Nekarsējiet ēdienu atkārtoti!
Sevišķi lieli C vitamīna zudumi rodas, ēdienu atkārtoti karsējot (uzsildot, uzcepot), kā arī uzglabājot ilgāku laiku siltumā.

Komentāri (9)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
nja, ir ta, ka pagatavots nav tik bagatigs kā svaigs
03.11.2007. plkst. 16:41
Es plānāku miziņu un mēģinu tvaicēt ,
27.09.2007. plkst. 21:16
Varīšanas vietā dārzeņus labāk tvaicēt, ja gribas saglabāt vairāk vitamīnu.
26.09.2007. plkst. 14:57
napazaudēsim tak pa ceļam tos vajadzīgos vitamīnus ,
09.08.2007. plkst. 08:41
Padomi tiešām labi un noderīgi .
31.07.2007. plkst. 19:02

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 18. augustā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Spēcīgākais ķermeņa muskulis ir mēle

Pasākumi

Indonēzijas Kultūras un amatniecības dienas Izstāde pagarināta līdz 30.maijam

Galvenais akcents Indonēzijas tradicionālās mākslas izstādē – slavenās Džogdjakartas un Solo stila batikas. To tapšanas procesu demonstrē viens no Slēmanas provinces (Javas sala)...