Kalcijs

Kalcijs

Kāpēc mums ir nepieciešams kalcijs?

Kalcijs ir pazīstams, kā viela, kas ietilpst kaulu un zobu sastāvā, tomēr tas palīdz darboties arī sirdij un nerviem. Ja cilvēks šo vielu neuzņem pietiekamā daudzumā ar pārtiku, organisms sāk kalciju iegūt no paša skeleta, tādejādi bieži izraisot slimību, ko sauc par osteoporozi. 35 gadu vecumā cilvēks no saviem kauliem sāk zaudēt kalciju tik un tā, tāpēc šajā vecumā osteoporoze jau ir nopietns drauds. Par laimi rīkoties nekad nav par vēlu. Neatkarīgi no vecuma, kalcijs palīdz noturēt kaulu sastāvu nemainīgā līmenī un pat mazliet to uzlabot. Uzņemot ik dienas ieteicamo devu kalcija, samazinās iespēja saslimt ar resnās zarnas vēzi un asinsspiediens nostabilizējas vēlamajā līmenī. Jaunākie pētījumi ir atklājuši, ka kalcijs ir viens no labākajiem līdzekļiem, ar ko mazināt pirmsmenstruālo sindromu. 230 sievietes, kam bija PMS (pirmsmenstruālais sindroms), katru dienu trīs mēnešus uzņēma 1200 miligramus un pēc kāda laika ziņoja, ka tādi simptomi, kā sāpes, pārmērīgs izsalkums, pēkšņas garastāvokļa maiņas un ūdens uzkrāšanās ir samazinājušies uz pusi. Tas dod pamatu zinātniekiem uzskatīt, ka zems kalcija līmenis organismā izraisa PMS izraisošu hormonu veidošanos.

Cik daudz kalcija dienā jāuzņem?

Dietologi pirms kāda laika secināja, ka pieaugušajiem kalcijs jāuzņem mazliet vairāk, kā nepieciešams, lai pilnībā izvairītos no dažādām slimībām, ko var izraisīt kalcija trūkums organismā. 800 gramu vietā šobrīd ārsti iesaka uzņemt 1000 miligramus kalcija, ja esat vecumā no 19 līdz 50 gadiem, un 1200 miligramus dienā, ja esat vecumā virs 50 gadiem. Jāpatur prātā, ka kauliem nepieciešams vairāk kalcija, ja nodarbojaties ar fiziskām aktivitātēm. Regulāras fiziskas nodarbes, piemēram, skriešana, pastaigas vai lekšana ar lecamauklu kopā ar citām, kalpo par pamatu tam, ka kauliem ir nepieciešams vēl lielāks daudzums kalcija.

Kā iekļaut kalciju saturošus produktus savā ēdienkartē?

Noteikti daudz uzturā jālieto piena produkti. Glāze piena jums dos 300 miligramus kalcija – gandrīz trešo daļu no dienā ieteicamā daudzuma, tāpat kā krūze jogurta vai šķēle siera. Der atcerēties, ka piena produktos ar zemu tauku saturu ir tikpat, ja ne vēl vairāk kalcija, nekā tajos, kuros tauku saturs ir augstāks. Ja dažādu iemeslu dēļ pienu uzturā nelietojiet, ēdiet apelsīnus, greipfrūtus un ābolus, jo tajos kalcija ir tikpat daudz, cik pienā. Mūsdienās daudzi produkti tiek papildināti ar kalciju, ieskaitot dažāda veida sausās brokastis. Kalcija uzņemšanas nolūkos uzturā jālieto, piemēram, brokoļi un citi produkti, ko cilvēki reti izvēlas, piemēram, vīģes, sardīnes un kacenkāposti.

Vai ir jālieto kalciju saturoši uztura bagātinātāji?

Iespējams, bet vispirms jāpaanalizē dienas pārtika, ko parasti lietojat uzturā. Lielākais piena trumpis ir tas, ka kopā ar kalciju tas satur vēl vairākas labas barības vielas, kas iedarbojas kopā ar kalciju – kālijs, magnēzijs un D vitamīns. Tomēr vairumam sieviešu ieteicams lietot kalciju saturošus uztura bagātinātājus. Kalcijs pēc struktūras ir apjomīga viela, tāpēc to daudz neatradīsiet iecienītajos multivitamīnu kompleksos. Skābi neitralizējošos elementos kalcijs ir līdz 300 miligramiem. Var lietot arī košļājamos uztura bagātinātājus, kas satur 500 miligramus kalcija un ir pieejams ar dažādām garšām. Nevajadzētu uzturā lietot uztura bagātinātājus, kas satur dolomītu vai austeru čaulas, it sevišķi, ja esat grūtniece, jo šie uztura bagātinātāji nelielā daudzumā var saturēt svinu.

Vai ir iespējams uzņemt organismā pārāk daudz kalcija?

Zinātnieki ir atklājuši, ka augšējā drošā kalcija uzņemšanas robeža dienā ir 2500 miligrami, tomēr ir maz iespējams, ka tik daudz kalcija kāds ar pārtiku un bagātinātājiem varētu uzņemt.

Komentāri (11)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
dace.
uzskatu,ka visas mūsu organismam nepieciešamās minerālvielas mēs uzņemam ar sabalansētu augu valsts uzturu- tas ir viegli un ātri pagatavojams, labi asimilējas, mūsu organismā, neradot pārstrādes procesa toksisku gala produktus.
23.09.2008. plkst. 23:26
Pretstatā plaši izplatītajam ārstu un pacientu pieņēmumam, ka kalcija un D vitamīna papildu lietošana pasargā sievietes no kaulu lūzumiem un osteoporozes riska nav pierādīts dzīvē.
26.04.2008. plkst. 18:30
Mans shí téma ir ljoti tuva, tápéc gribéju pilnveidot sho rakstu!
16.07.2007. plkst. 20:37
Kalcija preparātus var lietot jebkurš jebkurā vecumā. Visaktuālāk tas, protams, ir, bērniem kaulu formēšanās fāzē, un pēc menopauzes (Latvijā orientējoši pēc 50 gadu vecuma). Īpaši arī vecākiem cilvēkiem pēc 65 gadiem. Kalcija preparātu nevajadzētu lietot tikai vienu mēnesi, vai izdzert vienu paciņu un domāt, ka nu viss ir kārtībā. Tie jālieto, it sevišķi gados vecākiem cilvēkiem, visu turpmāko dzīvi. No kalcija preparātiem sliktas blaknes nerodas: kalcija pārpalikums tiek vienkārši izvadīts no organisma. Varbūt atsevišķos gadījumos tie, kas kūtri staigā vai nepietiekoši daudz patērē balastvielas un šķiedrvielas, var rēķināties ar nelieliem vēdera aizcietējumiem.
16.07.2007. plkst. 20:36
Ja gribam lietot kalcija preparātus, kas samazina un aizkavē osteoporozes attīstību, tad kalcijs viennozīmīgi jālieto kopā ar vitamīnu D3. Tā ir vitamīna D neaktīvā forma, kas nepieciešama, lai kalcijs varētu uzsūkties kuņģa zarnu traktā. Pretējā gadījumā, it īpaši, ja cilvēkam ir vitamīna D deficīts – un Latvijā tāds ir pusei iedzīvotāju –, kalcija uzsūkšanās neatkarīgi no vecuma ir ļoti apgrūtināta. Tāpēc vitamīna D klātbūtnei jābūt nodrošinātai vienmēr. Arī analizējot citu valstu datus, redzam, ka dažādas pakāpes vitamīna D deficīts ir ļoti izteikts tikpat kā visās populāciju vecuma grupās. Īpaši būtiski nodrošināt šo kombināciju ar vitamīnu D ir, kalcija preparātus lietojot sievietēm menopauzes periodā vai veciem cilvēkiem ar nolūku aizkavēt vecuma osteoporozes attīstību.
16.07.2007. plkst. 20:35

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 17. oktobrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Urīnam un asarām ir tās pašas pamata sastāvdaļas

Pasākumi

Ansim Artumam – 100

Laikā no 2008.gada 4.jūlija līdz 7.septembrim Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Mazajā zālē (K.Valdemāra ielā 10a) apmeklētāji varēs apskatīt viena no Latvijā iemīļotākajiem...