Cinks

Cinks

Kāpēc organismam ir nepieciešams cinks?

Cinks ir pamata uzturviela, kas spēcina imūnsistēmu, palīdz dziedēt brūces ādā (senie ēģiptieši to lietoja apdegumu ārstēšanā) un sekmē garšas kārpiņu jūtīgumu. Tāpat šim elementam ir liela nozīme auglībā, reprodukcijā un augšanā. Cinka uzņemšana palīdz ārstēt saaukstēšanos, lai arī šajā ziņā pētījumu rezultāti ir pretrunīgi. Viens no tiem liecina, ka cilvēki, kas katru dienu sūkāja cinku saturošas tabletes, samazināja savu slimības laiku par 4 dienām. Citi pētījumi atkal vēsta, ka šajā ziņā labuma no cinka nav. Šobrīd tiek veikti vairāki pētījumi, lai noskaidrotu patiesību. Noteikti sargājiet cinku saturošas tabletes no ziņkārīgajiem bērniem!

Cik daudz cinka organismam dienā nepieciešams?

Patreizējā zinātnieku rekomendācija ir 8 miligrami dienā sievietēm un 11 miligrami vīriešiem. Grūtniecēm dienā jāuzņem 11 miligrami, bet mātēm, kas zīda ar krūti – 12 miligrami. Lielākas devas ir efektīvas tikai cilvēkiem, kas cieš no cinka trūkuma organismā, kas pārsvarā ir veģetārieši.

Kuri produkti satur visvairāk cinka?

Gliemežveidīgie ir visbagātākie, sevišķi austeres. Viena porcija sarkanās gaļas satur apmēram 6 miligramus cinka. Labi avoti ir arī rieksti un pupas. Zināmu daudzumu elementa satur arī graudaugu produkti, bet labībā esošās ķimikālijas organismam to neļauj viegli uzsūkt.

Vai ir jālieto cinku saturoši uztura bagātinātāji?

Ja ēdat gaļu trīs reizes nedēļā, tad uztraukties nav pamata. Tikai veģetāriešiem, grūtniecēm un ar krūti zīdošām māmiņām ir jālieto uztura bagātinātāji. Ja vēlaties lietot cinku pret saaukstēšanos, aptiekā pērciet 10 miligramu tabletes un lietojiet tās jau pie pirmajiem saaukstēšanās simptomiem, bet ne vairāk par sešām dienā.

Komentāri (6)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
daina
cinka deficīts izraisa kuņģa,resnās zarnas,nieru un urīnpūšļa darbības traucējumus,tā ka par cinka papildus lietošanu ieteiktu padomāt jebkuram.
28.06.2013. plkst. 14:58
Augusts Bautra
"Tikai veģetāriešiem, grūtniecēm un ar krūti zīdošām māmiņām ir jālieto uztura bagātinātāji." ir satriecoši kaitniecīgs apgalvojums. Pētījumi ASV parāda, ka tikai nedaudz vairāk kā puse (56%) iedzīvotāju uzņem adekvātu cinka daudzumu, un ka starp zinka trūkuma riska grupām ir meitenes 12-19 gadu vecumā, kam var būt nopietnas sekas uz reproduktīvo veselību. Reti kuram nāktu par ļaunu cinka piedevu lietošana; minimālā gadījumā 50g saulespuķu sēklu ēšana dienā ir obligāta. Pētījums meklējams šeit: http://jn.nutrition.org/content/130/5/1367S.full
10.03.2013. plkst. 22:31
Cinks pastiprina tādu acu slimību kā vecuma mākulas deģenerācija. Tas var veicināt redzes pasliktināšanos. Pārāk lielās cinka devas kompleksajos vitamīnos un minerālvielu preparātos, ko plaši tirgo imūnsistēmas stiprināšanai, ir iemesls akluma progresēšanai. Līdztekus šī mikroelementa negatīvajai ietekmei uz redzi cinks veicina arī neirodeģeneratīvo Alceheimera un Parkinsona slimības veidošanos.
26.04.2008. plkst. 18:27
manuprāt vairāk jācenšas ēst dabīgi produklti, nevis cinka uztura bagātinātāji. Bet ja ir nepieciešam, tad jau jā
30.07.2007. plkst. 15:26
par cik zirņus , pupas un austeres neēdu, moš vajadzētu palietot cinku.
30.07.2007. plkst. 09:00

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 14. decembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Pie ķermeņa temperatūras 40,5 grādi pēc Celsija iestājas smadzeņu bojājumi

Pasākumi

Keane atgriežas ar trešo albumu

Viena no iecienītākajām britu grupām Keane klajā laidusi savu trešo albumu “Perfect Symmetry”, kas Latvijā pieejams “Universal Music” apgādā.

...