E vitamīns

E vitamīns


Kas ir tik īpašs E vitamīnā?

E vitamīns palīdz pasargāt organismu no sirds slimībām un vēža, ko izraisa bojātas šūnas. Tas darbojas kopā ar vairākiem citiem antioksidantiem (piemēram, C vitamīnu un selēnu), pasargājot no hroniskām slimībām, piemēram, diabēta un sirds slimībām.

Vai E vitamīns var aizkavēt sirds slimības?

Kardiologu uzmanību E vitamīns piesaistīja 1993. gadā, kad Hārvardas universitātes pētījums parādīja, ka diviem vīriešiem, kas katru dienu uzņēma pilnvērtīgu E vitamīna devu, risks saslimt ar sirds slimībām samazinājās par 35 procentiem vairāk, nekā tiem, kas to nedarīja. Šie rezultāti apstiprināja teoriju, ka E vitamīns palīdz aizkavēt sirds slimības, novēršot holesterīna veidošanos, kas bojā artērijas. Šie pētījumi ir viens no iemesliem, kāpēc 37 miljoni amerikāņu katru dienu lieto E vitamīnu. Tomēr, par spīti daudziem pētījumiem par E vitamīnu nozīmi sirds slimību profilaksē, vairāki jauni pētījumi mudina būt piesardzīgiem.

2004. gada novembra ziņojumā Amerikas Sirds asociācija ziņoja, ka lielās devās E vitamīns var būt kaitīgs. Saskaņā ar šo ziņojumu, 14 dažādi pētījumi apliecinājuši, ka cilvēkiem, kas lietojuši dienā vairāk par 400 starptautiskajām vienībām (IU) E vitamīna, ir 10% lielāks risks mirt, nekā tiem, kas lietojuši placebo. Tas gan nenozīmē, ka E vitamīns ir kaitīgs veselībai – viss ir atkarīgs no sabalansēta uztura. Devas, kas satur mazāk par 200 (IU) E vitamīna, ir pilnībā nekaitīgas. Amerikas Sirds asociācija pauž viedokli, ka ir nepieciešama vēl virkne pētījumu, lai apzinātu potenciālo labumu, ko cilvēka veselībai sniedz E vitamīns. Tajā pat laikā asociācija E vitamīnu saturošus uztura bagātinātājus iesaka tikai tiem cilvēkiem, kuru organisms nespēj uzsūkt pietiekamu devu šī vitamīna.

Cik daudz dzelzs organismam dienā nepieciešams?

Zinātnieku rekomendētais daudzums ir no 22 līdz 33 starptautiskajām vienībām (IU) dienā, atkarībā no tā, vai E vitamīns ir dabīgs, vai sintezēts. Daži pētījumi apliecina, ka E vitamīnam 100 starptautisko vienību lielā daudzumā ik dienu ir labvēlīga ietekme uz asinsvadiem. Bez ārsta konsultācijas nevajadzētu lietot vairāk par 200 starptautisko vienību dienā. Lielas ikdienas devas var izraisīt asiņošanu tiem, kas lieto zāles pret asins nesarecēšanu. Tāpat jākonsultējas ar ārstu par E vitamīna lietošanu, ja lietoja arī aspirīnu vai gingku, vai arī drīzumā jums paredzēta operācija.

Kā var noteikt E vitamīna deficītu organismā?

Simptomi katram cilvēkam var būt atšķirīgi. Daudziem zūd sajūtas, viņi nejūt sāpes, iestājas muskuļu vājums. Cilvēki, kam šis deficīts ir ļoti izteikts, kā arī tie, kam ir iedzimta nespēja uzsūkt šo vitamīnu, var ciest no akluma un anēmijas.

Vai var uzņemt E vitamīnu, ēdot graudaugus un dārzeņus?

Ikviens var uzņemt nepieciešamo daudzumu E vitamīna ar sabalansētu un veselīgu ēdienkarti. Mazos daudzumos E vitamīns ir atrodams dārzeņu eļļās, riekstos, treknās zivīs (tuncī, lasī), veselos graudos un tumšas krāsas dārzeņos. Lai iegūtu ikdienas devu, jāapēd trīs karotes saulespuķu sēklu vai mazumiņš mandeļu. Ja vēlaties dažādot savu veselīgo ēdienkarti, var apēst spinātu salātus ar saules puķu sēklām, tomātu zupu ar pienu vai ar zemesriekstu sviestu apziestu maizes šķēli. E vitamīns ilgi neizdzīvo pārtikas glabāšanas procesā, tāpēc pārtika jālieto uzturā svaiga. Šis vitamīns šķīst taukos, tāpēc ēdienu vajadzētu gatavot ūdenī, jo gatavošana ar eļļu liks vitamīnam izzust no gatavojamā ēdiena.

Vai ir jālieto E vitamīnu saturoši uztura bagātinātāji?

Ja tikpat kā neēdat dārzeņus, riekstus un veselus graudus, jums uztura bagātinātāji ar E vitamīnu var sniegt labumu. Tomēr esiet uzmanīgi – pētījumi rāda, ka uztura bagātinātāju sastāvā ietilpstošais E vitamīns nav tik labs, kā tas, kas dabīgā veidā atrodams pārtikā. Turklāt pēc Amerikas Sirds asociācijas datiem pārāk lielas E vitamīna devas var būt neveselīgas un pat bīstamas. Ja tomēr sliecaties par labu uztura bagātinātājiem, pērciet tos, kuriem ir piedēklis „d” uz etiķetes, jo tas parāda, ka E vitamīns ir iegūts no dabīgiem avotiem, kas ķermenis ir vieglāk pārstrādājams. Ja lietojat uztura bagātinātājus ar E vitamīnu, ieteicams tos uzņemt kopā ar ēdienu.

 

Komentāri (12)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
ejqa
dulie
08.02.2011. plkst. 11:12
Burkanos ari...
27.06.2008. plkst. 14:39
Diedzetas seklas un graudi satur daudz loti daudz E un B grupas vitaminu. Diedzetas seklas var est vienas pasas, likt uz sviestmaizem, ka ari pievienot salatiem un citiem edieniem. Daudz E vitamina ir ari petersilu lapas, lazdu riekstos un olivella. Pieaugusam cilvekam diena nepieciesami 12 mg si vitamina. Piemeram 100 gramos lazdu riekstu ir 26 mg E vitamina.
27.06.2008. plkst. 14:27
E vitamini kave organisma dabisko aizsardzibu un var paaugstinat mirstibas risku. E vitamina lietotajiem ripinu vai kapsulu veida ir 4% risks mirt.
19.04.2008. plkst. 14:11
Santa
palīdziet..man vajaga rakstiit par E vitamīnu? labās pidevas un sliktās..kur to var dabuu...luudzu paliidziet
26.11.2007. plkst. 16:11

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2014. gada 25. oktobrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Pēc leģendas Noass esot nodzīvojis līdz 950 gadu vecumam. Ja tā ir taisnība, var uzskatīt, ka vīns ir veselīgs dzēriens :)

Pasākumi

Morisejs izdod labākās dziesmas un gatavo jaunu albumu

Angļu dziedātājs Morisejs, 80.gadu grupas “The Smiths” līderis, apkopojis savas 20 gadu ilgās solo karjeras labākās dziesmas jaunākajā izlasē “Greatest Hits” un strādā pie jauna studijas ieraksta....