D vitamīns

D vitamīns

Kāpēc organismam ir nepieciešams D vitamīns?

D vitamīns saista kalciju un fosforu ārpus zarnām un palīdz tiem nokļūt cilvēka asinsritē, no kurienes to uzsūc kauli, veidojot stipru skeletu. Bērniem, kam ir D vitamīna deficīts, var attīstīties rahīts – kaulu deformācijas forma, kas noved pie dažādiem kaulu defektiem. Pieaugušajiem D vitamīna trūkums var izraisīt osteoporozi, kaulu trauslumu, kā arī sāpes kaulos un locītavās (reizēm pēc šiem simptomiem kļūdaini diagnosticē artrītu).

D vitamīns pasargā organismu no dažādiem vēža veidiem. 60 gadu ilgi pētījumi rāda, ka D vitamīnam ir spēcīga ietekme uz vēzi, sevišķi uz resnās zarnas un taisnās zarnas audzējiem. 2005. gada pētījums liecina, ka ik dienas lietojot 1000 starptautiskās vienības (IU) D3 vitamīna, risks saslimt ar citiem vēža veidiem – ieskaitot krūts vēzi un olnīcu vēzi – samazinās par 50 procentiem.

Cik daudz D vitamīna organismam dienā nepieciešams?

Saskaņā ar zinātnieku rekomendācijām, līdz 50 gadu vecumam dienā jāuzņem 200 starptautisko vienību (IU) D vitamīna, pat grūtniecēm un ar krūti zīdošām māmiņām. Atrodoties tiešā saule 10 – 15 minūtes trīs reizes nedēļā, ir iespēja iegūt visu nepieciešamo vitamīna daudzumu. Tomēr, tā kā saules gaisma ir atkarīga no gadalaika, ģeogrāfiskās atrašanās vietas un citiem faktoriem, eksperti iesaka uzturā lietot D vitamīnu saturošus produktus un, ja nepieciešams, ar D vitamīnu bagātinātus uztura bagātinātājus. Piemēram, ASV valdība izdevusi rīkojumu pienu, kā arī noteiktas maizes šķirnes bagātināt ar D vitamīnu, tomēr ne visi ražotāji šo normu pilda. Daudz D vitamīna satur treknas zivis, piemēram, lasis.

Vai ir jālieto D vitamīnu saturoši uztura bagātinātāji?

Ja maz uzturaties saulē, kā arī uzturā lietojat maz piena un graudaugu produktu, tad D vitamīna uztura bagātinātāji ir domāti jums. Jo īpaši šī problēma skar vecāka gadagājuma cilvēkus, kuru ķermenis vairs tik aktīvi nesintezē šo vitamīnu un kuru organisms tik ļoti labi vairs nepārstrādā piena produktus. Vairākums multivitamīnu satur 400 starptautisko vienību (IU) D vitamīna, tomēr labāk paliecināties par to uz etiķetes. Cilvēkiem pēc 70 iesaka vēl papildus 200 starptautisko vienību, papildinot to ar kalciju – šādi savienojumi ir biežāk sastopami veikalos, nekā D vitamīna uztura bagātinātāji atsevišķi. Riskā zonā, kas cieš no D vitamīna trūkuma, ietilpst arī pusaudži, kas garas stundas pavada pie datoriem un televizoriem, nevis ārā, un piena vietā izvēlas gāzētus dzērienus. Rezultātā viņi neuzņem pietiekamu daudzumu D vitamīna, kas nepieciešams stiprai kaulu sistēmai un organisma vispārējai attīstībai. Saskaņā ar Bostonas universitātes doktora Maikla Holika (Michael Holick), kurš specializējies D vitamīna izpētē, domām, apmēram 30% amerikāņu pusaudžu ir D vitamīna trūkums. Zinātnieki pusaudžiem iesaka multivitamīnu kompleksu, kas satur 200 starptautisko vienību D vitamīna.

Vai ir iespējams uzņemt organismā pārāk daudz D vitamīna?

No saules tas nav iespējams. Tomēr lietojot vairāk par 2000 starptautisko vienību D vitamīna uztura bagātinātāju formā, var sākties galvassāpes un nogurums, turklāt pie biežas šādas devas lietošanas asinīs, sirds vārstuļos un nierēs sāk uzkrāties kalcijs, un rezultāts var būt arī letāls.

Komentāri (10)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Jana
efektīvākais D vitamīns http://www.xmed.lv/imunitatei/vitamins-d
05.11.2014. plkst. 12:13
nezinu
man nepatik ka tev nav neka d vitaminu
09.10.2012. plkst. 14:38
guņča
Vai aizkuņģa dziedzerim ari palidz .
06.06.2012. plkst. 13:27
Usturoties saulite apmeram 15 - 20 minutes vismaz tris reizes nedela, iespejams esi uznemis pietiekamu devu D vitamina.
27.06.2008. plkst. 14:23
Es D vitamīnu pārāk bieži nelietoju.
18.09.2007. plkst. 15:04

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 12. novembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Skaņu, ko dzirdat „krakšķinot” pirkstus, patiesībā ir skaņa, ko pārplīstot rada slāpekļa burbuļi

Pasākumi

5 ritmi. Deja. Personīgie rituāli

"5 ritmu" struktūra iekļaujas dabīgo norišu ciklos; tai ir nosacīts sākums, kulminācija un nobeigums, kas novērojams absolūti visur- jebkurā (pat vismilzīgākajā un...