C vitamīns

C vitamīns

Kāpēc organismam ir nepieciešams C vitamīns?

C vitamīns (saukts arī par askorbīnskābi) ir viens no vispusīgākajiem vitamīniem. Tas pasargā no iespējas pārlieku viegli iedzīvoties zilumos un palīdz dziedēt brūces. C vitamīns stiprina kapilārus un sekmē skābekļa un barības vielu nokļūšanu visās ķermeņa daļās. Tāpat tas ražo kolagēnu – audu kārtu, kas atrodas zem ādas un stabilizē kaulus. C vitamīns ir spēcīgs antioksidants, atbrīvojot ķermeni no brīvajiem radikāļiem un padara nekaitīgas skābekļa molekulas, kas vai izraisīt šūnu bojājumus, kas atkal savukārt var izraisīt vēzi, sirds saslimšanas, kataraktu, atrītu un daudzas citas veselības problēmas. C vitamīns stiprina organisma imūnsistēmu un, lai arī tas nepasargā no saaukstēšanās, tā lietošana pie pirmajiem iesnu simptomiem šo slimību novērsīs.

Cik daudz C vitamīna organismam dienā nepieciešams?

Patreizējā rekomendācija ir 75 miligrami dienā sievietēm un 90 miligrami vīriešiem, lai nodrošinātu organisma pamata vajadzības. (Smēķētājiem jāuzņem vēl papildus 35 miligrami). Tomēr zinātnieki vēsta, ka labākais daudzums dienā ir 200 miligrami – tieši tik, cik organisms spēj uzsūkt vienā reizē.

Kuros produktos ir visvairāk C vitamīna?

Oranžie, sarkanie un zaļie augļi un dārzeņi ir vislabākie avoti. Glāze apelsīnu sulas satur apmēram 100 miligramus C vitamīna, daudz tā atradīsiet arī gvajavē, papaijā, kantalupē un zemenēs. Puse šķīvja brokoļu jums sniegs apmēram 60 miligramus – tikpat, cik puse vienas sarkanās paprikas. Daudzi dzērieni, piemēram, dzērveņu sulas kokteilis, ir bagātināti ar C vitamīnu.

Vai ir jālieto C vitamīnu saturoši uztura bagātinātāji?

Pilnīgi pietiekamu C vitamīnu daudzumu var uzņemt ar pārtiku, ja vien jūs pilnībā neizvairāties no augļiem un dārzeņiem. Turklāt nav pierādīts, ka no pastāvīgas C vitamīnu saturošu uztura bagātinātāju lietošanas būtu ievērojams labums. Tomēr, ja jūtat, ka esat saaukstējies, pāris dienas varat tos palietot. Pētījumi liecina, ka 1000 miligrami C vitamīna dienā var mazināt saaukstēšanās simptomus par 20% un slimošanas periodu samazināt apmēram par dienu.

Vai ir iespējams uzņemt organismā pārāk daudz C vitamīna?

Vairākums cilvēku dienā var uzņemt pat līdz 2000 miligramiem un viņiem neradīsies nekādi blakus efekti, bet dažiem diareja piemetīsies jau no 500 miligramus lielas dienas devas.

 

Komentāri (17)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Cvitamīns
Ir laisk uzņemt nākošo vitamīnu devu! :D Man bērnībā tika ieaudzīnāts, cik svarīgi ir vitamīni un joprojām 40 gados dzeru un sūtu no https://internetaptieka.lv/lv/energijai/jonax-vitamins-c-prolong-30-tabletes nezinu vai tas ir palīdzējis manai veselības vai ko sliktinājis, bet tas ir vienkārši kaut kas ko es daru. Lai gan no otras puses, kā gan vitamīni var kaitēt, ja tos nēpārdozē?
04.04.2017. plkst. 15:08
divaina
Man iemeram ir alergjija no c vitamiina.. ja uznjememu par daudz to , pat ja kaartiigi esmu smeejuies dienas garumaa, man sak pamt luupas, plakstinji, meele, roku pirksti.. shii pamshana nav nekas patikam.. taada kaa niezosha un kairinosha sajuta,.. riebiiga sajuuta katra zinjaa,.. un slimojot ar gribu ir gruti atrast medikamentus kas nesaturetu papildus c vitamiinu, ta ka aatraa veseljoshanas man nespiid..
21.11.2015. plkst. 05:07
anonīms
Man jau pēc 2 dienām, lietojot 1 gr C vit., manāmi uzlabojās pašsajūta => enerģijas tik daudz, ka nav kur likties ... ;D
10.10.2014. plkst. 15:35
456yhyu
rt4w3574u
28.02.2014. plkst. 14:38
Janis
Iesaku, tiem, kam 1 grams panesams, padzeriet nedēļu šo devu! Pašsajūta uzlabojas acīm redzami:)
24.03.2013. plkst. 17:00

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 18. augustā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Tikai 2% samazinājums ķermeņa ūdens daudzumā var izsaukt atmiņas zudumus, problēmas ar matemātiku un grūtības koncentrēties uz datora monitora ekrānu

Pasākumi

Aleksejs Naumovs. "Dzimšanas diena". Glezniecība

„DZIMŠANAS DIENA”  —  katrs zinām, ka tie ir svētki, kas aicina just prieku par dzīvi,  apzināties, ka tas ir vērtīgākais, kas mums pieder — katram atvēlētais laiks,...