B vitamīns

B vitamīns

Kāpēc organismam ir nepieciešams B vitamīns?

B vitamīns ir vajadzīgs, lai nodrošinātu organisma pamata procesus – lai sekmētu sarkano asinsķermenīšu veidošanos un stiprinātu imūnsistēmu. Pēdējā laikā B vitamīnu dažādiem veidiem ir atklātas jaunas īpašības. Folijskābe, kas ir slavenākais B vitamīna paveids, aizkavē tādus iedzimtus defektus, kā mugurkaulāja šķeltne. Kopā ar B6 un B12 vitamīniem tā pasargā sirdi, palīdzot ķermenim radīt pietiekamu daudzumu homocisteīna, kas ir dzīvnieku proteīna blakusprodukts ar asinsvadu sieniņas nostiprinošām īpašībām. Jaunākie Hārvardas universitātes pētījumi liecina, ka B vitamīnu uzņemšana sirdij ir tikpat nozīmīga, kā smēķēšanas atmešana un regulāra asinsspiediena un holesterīna līmeņa kontrole. No 80 000 sieviešu, kas regulāri uzņēma B vitamīnus, daudz mazāk bija to, kas slimoja ar sirds slimībām, salīdzinājumā ar tā, kas šos vitamīnus uzņēma nepietiekamā daudzumā.

Cik daudz B vitamīna organismam dienā nepieciešams?

Zinātnieki nesen aprēķināja nepieciešamo folijskābes dienas devu – tā ir 400 mikrogrami pieaugušajiem (vēl vairāk grūtniecēm un ar krūti zīdošām mātēm). Vairums cilvēku ar savu uzturu dienā uzņem tikai 200 mikrogramus. Lai nodrošinātos pret iedzimtām slimībām, sievietēm, kas domā par grūtniecību, iesaka sevišķi rūpīgi sekot līdzi tam, vai viņas dienā uzņem šos 400 mikrogramus. Pieaugušajiem no 19 līdz 50 gadiem dienā jāuzņem 1.3 miligrami B6 vitamīna, bet pēc 50 gadu sasniegšanas – sievietēm 1.5, bet vīriešiem 1.7 miligrami. Visiem pieaugušajiem dienā nepieciešami 2.4 mikrogrami B12 vitamīna. Grūtniecēm un ar krūti zīdošām mātēm abus šos vitamīnus vajag lielākā daudzumā.

Kādos produktos ir visvairāk B vitamīnu?

1998. gadā ASV valdība pieprasīja, ka visos bagātinātajos maizes un graudaugu produktos folijskābes daudzums nedrīkst būt mazāks par 100 mikorgramiem porcijā. Folijskābe atrodama apelsīnu sulā (109 mikrogrami glāzē), spinātos, aknās un lēcās, tomēr ķermenim to ir grūtāk uzsūkt, nekā sintētiski radīto bagātinātājos produktos un uztura bagātinātājos. B6 vitamīns atrodas visa veida gaļā, kā arī augļos un dārzeņos. Viens banāns jums dos trešdaļu no dienā nepieciešamā B6 vitamīna. B12 atrodams gaļā, zivīs un piena produktos.

Vai ir nepieciešams lietot B vitamīnus saturošus uztura bagātinātājus?

Ja jūs plānojat dzemdēt bērnu, tad jā. Sievietēm, kas vēlas bērnus, dienā jāuzņem 400 mikorgrami folijskābes, un, ja vien jūs dienā nepieveicat bļodu bagātinātu graudaugu, tad jālieto uztura bagātinātāji. Vecākiem cilvēkiem vajadzētu uzņemt vairāk B6 un B12. Apmēram pusei cilvēku virs 50 gadiem ir šo vitamīnu deficīts organismā, jo organisms vēderā ražo pārāk maz vēdera skābju, tāpēc tas nevar uzsūkt pietiekamu daudzumu B vitamīnu. Visdrošākais veids ir multivitamīnu lietošana, nevis atsevišķu uztura bagātinātāju patērēšana. Veciem cilvēkiem ir pieejamas B12 vitamīna injekcijas.

Vai ir iespējams uzņemt organismā pārāk daudz B vitamīna?


Nē, ja vien lietojat multivitamīnu tabletes, kas satur pareizu daudzumu visu trīs – folijskābes, B6 un B12 – vitamīnu. Folijskābes pārdozēšana var noslēpt B12 trūkumu organismā, kas var izraisīt nervu bojājumus.

Komentāri (25)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
vitamin
B vitamīns - https://iherb.co/i1prw9g2
16.10.2019. plkst. 12:14
Sama
Nu tā, rakstu es ZPD par B1 vitamīnu, un meklēju informāciju par B vitamīnu kompleksu... Cik aplami jau ir pateikts pirmā jautājuma otrajā rindiņā... gribat teikt, ka sarkano asinsķermenīšu jeb eritrocītu veidošanās un imūnsistēmas stiprināšana ir organisma pamata procesi?! smieklīgi... nerunāsim nemaz par vielmaiņas nodrošināšanu(ogļhidrātu sagremošana, enzīmu darbība) un citiem, patiešām svarīgiem ķermenim procesiem, ko tieši B grupas vitamīni veic... kā arī, B grupas vitamīnu komplekss pieder pie ūdenī šķīstošajiem līdz ar to, tas organismā neuzkrājas un viss liekais vitamīnu daudzums no organisma tiek izvadīts ar urīna palīdzību, līdz ar to varam secināt,ka pārdozēt tos īsti nemaz nevar un nekādu kaitīgumu tie mums nenodara,pat, ja lieto polivitaminizētos preparātus. un ja kas, ir folskābe, nevis folijskābe. un vitamīnu devas katram cilvēkam ir savas, un tās var noskaidrot tikai pie sava ģimenes ārsta.un komentārs par burkāniem galīgi neattiecas uz šo tēmu... un es neuzskatu, ka šāda tipa mājaslapām vispār būtu jāsniedz šāda tipa zinātniska informācija,kur nav atsauksmes ne uz vienu avotu par šo informāciju- tātad plaģiātisms un pie tam, nav zināms vai patiesība.
12.03.2018. plkst. 14:49
Skolnieks
Vajadzēja mājasdarbā zināt par vitamīniem! Baigi labā mājaslapa!
21.02.2018. plkst. 22:23
Raivis
Agdāms satur multivitamīnus.
26.01.2018. plkst. 17:01
renars
kapec ir zinatniekli
12.02.2015. plkst. 13:03

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 12. novembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Tikai 2% samazinājums ķermeņa ūdens daudzumā var izsaukt atmiņas zudumus, problēmas ar matemātiku un grūtības koncentrēties uz datora monitora ekrānu

Pasākumi

Sezārija Evora koncerta laikā uzpīpē un iedzer (koncerta apskats)

10. aprīlī, Latvijā jau ceturto reizi viesojās Sezārija Evora, kuru bieži vien mēdz saukt par „baskājaino dīvu” un „mornu karalieni”. Šie vārdi patiesi apstiprinājās, jo arī...