Pilnvērtīgs uzturs

Pilnvērtīgs uzturs

Speciālisti apgalvo, ka daudzu slimību pamatā ir nepareizs uzturs. Pietiek tikai ar mazumiņu - kuņģis uzreiz norāda, kas tam nav vēlams, kas bijis par daudz un par smagu. Neapšaubāmi tiek ēsts par daudz, par treknu un par saldu. Mūsu uzturā ir pārāk daudz kaloriju, bet par maz balastvielu. Cukurs, baltie milti, karsti spiestās eļļas, cietie dzīvnieku tauki, margarīns, konservi, pasterizēts piens, viss, kas saglabājies ilgāk svaigs, nekā to spētu dabiskie produkti, nav pilnvērtīgs. Pilnvērtīga pārtika ir bagāta ar vitāli svarīgām vielām, satur vitamīnus, minerālvielas, mikroelementus, nepiesātinātās taukskābes, enzīmus, balastvielas un aromātvielas dabiskā salikumā.

Tomēr pat vislabākais uzturs neko nedos, ja būs nepareizi ēšanas paradumi. Ēšana ir nepieciešama, pirmkārt, veselības saglabāšanai, otrkārt, veselības atgūšanai, treškārt, priekam un baudai. Garšīgs ēdiens jābauda pie skaisti klāta galda.
family_breakfest_02.jpg - 110.18 KB
Maltītei jāatvēl vismaz pusstunda, mierīgi un ar labsajūtu uz to koncentrējoties. Līdz ar to, ēdienreizēs būtu jāizvairās no tādiem traucēkļiem kā diskusijas, avīzes lasīšanas, televīzijas skatīšanās vai strīdi. Pēc pareizi ieturētas maltītes ikviens jutīsies lieliski – nebūs noguruma vai smaguma sajūta, kā arī nepatīkams spiediens kuņģī.

Ideālā variantā uzturam būtu jāsatur aptuveni 60% augu un graudaugu olbaltumvielu un aptuveni 30% olbaltumvielu no piena un raugu produktiem, olām un riekstiem. Tie, kas lieto jauktu uzturu, nedrīkst aizmirst par zivīm un gaļu. Svaigiem zaļumiem jābūt aptuveni 40% no kopējā dienas uztura daudzuma.

Pieaugušā organismam dienā vidēji nepieciešams vismaz 2000 kaloriju. Jābūt aptuveni 78 g olbaltumvielu, 45 g tauku, un 400 g ogļhidrātu. Jo mazāka ir ķermeņa piepūle, jo mazāka ir vajadzība pēc uztura un enerģijas.

Augstvērtīgs uzturs ir pēc iespējas svaigāks un dabiskāks. Jāizvēlas produkti bez ķīmiskām piedevām, krāsvielām, konservantiem, gāzēm. Balto miltu produktus aizstāj ar pilngraudu produktiem. Cukuru - ar rozīnēm, saldiem augļiem, kļavu sīrupu, bumbieru un ābolu
biezsulu, auksti sviestu medu nelielā daudzumā. Pilnvērtīgs uzturs mazina kāri pēc saldumiem.

Gaļu vajadzētu ēst vienu reizi nedēļā, pie tam cūkgaļu un desas no ēdienkartes vispār vajadzētu izsvītrot.

Viegli, veselīgi un zarnām labi panesami produkti ir pilngraudu barība (biezeņzupas un biezputras no rīsiem, auzām, rupja maluma kviešu miltiem, prosas, kviešu maize, viengraudu maizītes, sausiņi, ne pārāk saldi auzu cepumi), svaigi zaļumi un dārzeņi (banāni, āboli, burkāni, lapu salāti, sakņu dārzeņi, sojas pupas), vārīti dārzeņi un saknes (kartupeļi, burkāni, fenheļi, spināti, cukīni, brokoļi, bietes, tomāti), piena produkti (piens, svaigs krējums, paniņas un rūgušpiens, jogurts, biezpiens), auksti spiestas augstvērtīgas augu eļļas, svaigs sviests, olas (ēdiena sastāvā), zivis (jūras zivis, foreles, sarkanie asari, mencas, butes), gaļa (liesa gaļa).

Mazvērtīga pārtika ir desa, subprodukti, divas nedēļas un ilgāk glabātas olas, aromatizēta kafija, šokolāde, marmelāde, baltmaize un daudz kas cits. Nav ieteicams uzturā lietot arī "mirušus" pārtikas produktus - konservus, pārkarsētu pienu, margarīnu, makaronus, rūpnieciski ražotus saldumus.

Holesterīna līmeni pazeminoši produkti ir pupas, auzu klijas, burkāni, olīveļļa, avokado, mandeles, valrieksti, svaigi ķiploki, svaigi sīpoli, jūras augi, augļi un dārzeņi ar augstu C vitamīna saturu, ļoti nelielās devās alkohols, lasis, siļķe, skumbrija.

Komentāri (5)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
glaza
Notievēšanas tabletes --- http://tonzes.com/slimlv.htm Es notievēju ļoti ātri un bez jo-jo efekta.
06.10.2018. plkst. 08:27
Antons
Es dzeru vismaz 300g šnaba dienā, tāpēc man ir ultrazems holesterīna līmenis!
19.02.2013. plkst. 22:02
Olafs
Mjaaa..... tas laikam man ir par grūtu... Liekas jau veselīgi, bet mjāāā... neko vairs nevar ēst, jo visur ir vieni vienīgi s*di, piemēram, tā pati DESA... :D
07.01.2012. plkst. 19:28
Elza
Izlasot šķiet, ka nekā grūta... Mēģināšu kādu laiku ievērot...
07.03.2011. plkst. 16:07
genovefa
liekas vienkārši bet īstenībā smags piedomšanas darbs.sevis turēsana rāmjos.
31.01.2008. plkst. 21:15

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 17. augustā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Visefektīvākais līdzeklis, lai pamostos, ir nevis kofeīns, bet āboli

Pasākumi

Gaetāno Doniceti Mīlas dzēriens

Feličes Romani librets

Pirmizrāde 2009. gada 12.februārī Latvijas Nacionālajā operā
Pirmizrādes tiešraide – Latvijas Radio programmā Klasika
Iestudējums top ar AS Latvijas Balzama...