Kas ir glikēmiskais indekss + produktu tabula

Kas ir glikēmiskais indekss + produktu tabula

Viens no mūsu patērējamo produktu raksturojošajiem lielumiem ir GLIKĒMISKAIS INDEKSS jeb GI. Tieši pēc tā vadās, lai noteiktu, ko labāk ēst pēc treniņa vai, piemēram, vakariņās. Par niansēm, kas saistītas ar šo lielumu,tad arī parunāsim.

Garšīga, ar meistarību pagatavota maltīte mums sagādā daudz prieka. Tomēr jāatceras, ka produkti, ko uzņemam, var dažādi ietekmēt mūsu ārējo izskatu un veselības stāvokli. Piemēram, svaigi dārzeņi ir bagāti ar vitamīniem, tāpēc ir spējīgi stiprināt mūsu veselību. Miltu izstrādājumi- makaroni, maize bez sēklām un sēnalām, savukārt ir spēcīgs enerģijas avots un nepareizā laikā lietoti, spēj ietekmēt vidukļa apmērus.

Iemācoties pareizi sastādīt savu ēdienkarti, noskaidrojot, ko un cik ēst, sekot līdzi savai figūrai būs daudz vieglāk. Lai noskaidrotu produktu iespēju ietekmēt ārējo izskatu, no sākuma jānoskaidro zemādas tauku slāņa rašanās cēloņus.

Visizplatītākais ir nepareiza ēšana, kur uzņemtie produkti ātri uzsūcas un kalpo kā spēcīgs un ātrs enerģijas avots. Šo enerģiju organisms nespēs patērēt uzreiz un būs spiests pārpalikumu atlikt rezervē. Tie nav tikai tie produkti, kas satur taukus, bet, lai cik paradoksāli tas arī neliktos, arī tie,kas satur daudz ogļhidrātus. Daži no tiem ir spējīgi glikozes līmeni pacelt līdz bīstamai robežai un organisms to pārvērš taukos un noglabā tauku šūnās. Tāpēc produktu pieņemts iedalīt pēc glikēmiskā indeksa jeb GI, lai parādītu, cik ātri tie spēj paaugstināt glikozes līmeni asinīs.

Pastāv trīs GI iedalījum i- zems, vidējs un augsts. Jo augstāks GI, jo ātrāk tiks izdalīta enerģija īsā laika periodā. Sekojoši, ja ņem vērā to īpašības un pareizi patērē produktus, tad var ātri iestiprināties vai arī sevi nodrošināt ar ilglaicīgu un vienmērīgu
enerģijas avotu.

OGĻHIDRĀTI AR AUGSTU GI

Izskatīsim tos brīžus, kad ātra enerģijas uzņemšana ir ļoti nepieciešama. Pirmkārt, jau no rīta, tas ir tas laiks, kad saldumi ne tikai sagādā baudu, bet ir arī veselīgi. Otrkārt, pirmās 90 minūtes pēc treniņa. Šajā laikā muskuļi un aknas uzkrāj ogļhidrātus, nelabvēlīgi neietekmējot figūru. Jāizvēlas produktus ar augstāku GI.

OGĻHIDRĀTI AR VIDĒJU GI

Pusdienlaikā ir janodrošina sevi ar vienmērīgu enerģijas avotu, ne tik agresīvu kā no rīta. Bet jāņem vērā, ka priekšā vēl puse no darbadienas un ilgi gaidītais treniņš. Lietojam produktus ar vidēju GI.

OGĻHIDRĀTI AR ZEMU GI

Vakars. Treniņi jau ir aiz muguras. Izdzert speciālo kokteili, piemēram, ULTRA LOSS SHAKE, un atjaunošanās nosacījumi pirmās 90 minūtes pēc fiziskām aktivitātēm ir izpildīti. Vakariņu laikā, izvēloties ēdienu, jāņem vērā, ka pēc ēdienreizes fiziskās aktivitātes praktiski
nebūs un vēlāk sekos 6-8 stundas miega. Vajadzīgs ilglaicīgs enerģijas avots. Jāuzņem ogļhidrāti ar zemu GI.

Pieturoties pie šādas produktu sadalījuma metodes, jūs noteikti gūsiet panākumus savos treniņos. Pārskatāmības
labad esam pielikuši tabulu ar dažādiem produktiem un to glikēmiskajiem indeksiem.

Zems GI

 

Vidējs GI

 

Augsts GI

 

zemesrieksti 21

 

jogurts bez garšas uzlabotājiem 51

 

burkāni 101

 

sojas pupiņas 25

 

vārīti makaroni 52

 

baltmaize 103

 

rīsi 27

 

svaigi bumbieri 53

 

miltu barankas 103

 

sarkanās pupiņas 27

 

rupja miltu maluma spagetti 53

 

arbūzi 103

 

ķirši 32

 

āboli 54

 

kviešu pārslas 105

 

fruktoze 32

 

brūnās pupiņas 54

 

kukurūzas čipsi 105

 

sausi zirņi 32

 

zivju nūjiņas 54

 

kartupeļi ‘free’ 107

 

brūnās pupiņas 34

 

miežu maize 55

 

virtuļi 108

 

mieži 36

 

plūmes 55

 

vafeles 109

 

greipfrūti 36

 

ravioli ar gaļu 56

 

rudzu maize 112

 

sarkanās lēcas 36

 

ābolu sula 58

 

sausās rīsu brokastis 117

 

pilnpiens 39

 

sautēti zirņi ar gaļu 58

 

ātri pagatavoti kartupeļi 118

 

kaltētas pupas 40

 

baltie spagetti 59

 

kukurūzas pārslas 119

 

cīsiņi 40

 

svaigi persiki 60

 

cepti kartupeļi 121

 

lēcas 41

 

konservēti zirnīši 60

 

rīsi vārīti 6 min 128

 

pupiņas 42

 

apelsīni 63

 

glikoze 137

 

zaļās lēcas 42

 

konservēti bumbieri 63

 

dekstroze 137

 

cūku pupas 43

 

plānas skaidiņas 65

 

maltoze 150

 

aprikozes 44

 

rīsi vārīti vienu minūti 65

 

 

vārīti šķeltie zirņi 45

 

vīnogas 66

 

 

vājpiens 46

 

ananāsu sula 66

 

 

augļu jogurts ar zemu tauku saturu 47

 

konservēti persiki 67

 

 

rudzi 48

 

ātri pagatavojama putra 67

 

 

labi novārīta putra 50

 

zaļie zirnīši 68

 

 

 

greipfrūtu sula 69

 

 

 

šokolāde 70

 

 

 

vājpiena saldējums 71

 

 

 

miežu pārslas 72

 

 

 

saldie kartupeļi 73

 

 

 

apelsīnu sula 74

 

 

 

konservētas pupiņas 74

 

 

 

konservētas zaļās lēcas 74

 

 

 

ātri pagatavojami kviešu

 

 

 

putraimi 77

 

 

 

banāni 77

 

 

 

saldie kartupeļi 77

 

 

 

auzu pārslas 78

 

 

 

griķi 78

 

 

 

saldā kukurūza 78

 

 

 

brūnie rīsi 79

 

 

 

auzu cepumi 79

 

 

 

augļu kokteilis 79

 

 

 

popkorns 79

 

 

 

mango 80

 

 

 

vārīti kartupeļi 80

 

 

 

itāļu maize 82

 

 

 

medus 83

 

 

 

rīsu putra 83

 

 

 

pica ar sieru 86

 

 

 

zirņu zupa 86

 

 

 

hamburgers 87

 

 

 

auzu pārslu biezputra 87

 

 

 

saldējums 87

 

 

 

bulciņas 88

 

 

 

rozīnes 91

 

 

 

bietes 91

 

 

 

rauga maize 92

 

 

 

makaroni ar sieru 92

 

 

 

cūku pupu zupa 92

 

 

 

saharoze 92

 

 

 

vārīti kartupeļi 93

 

 

 

ananāsi 94

 

 

 

manna biezputra 94

 

 

 

pīrāgi 95

 

 

 

radziņi 96

 

 

 

kukurūzas plācenīši 98

 

 

 

kviešu maize 99

 

 

 

kartupeļu biezputra 100

 

 

 

Materiāla tapšanā pateicamies par sadarbību žurnālam FIT GUIDE!

 

Komentāri (6)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
karlis
Es to saprotu tā;Jo produkts ir termiski ilgāk apstrādāts,jo GI ir augstāks.
29.04.2017. plkst. 17:49
Ko?
Neticu, ka šokolādei var būt zemāks GI par auzu pārslām. Kaut kāds sviests!!!
21.08.2011. plkst. 10:22
tiešām
Kas ir ātri pagatavoti kartupeļi? 118 cepti kartupeļi 121 kartupeļi ‘free’ 107 Kāpēc indeksi atšķiras tām pašām lietām? brūnās pupiņas 34 brūnās pupiņas 54 saldie kartupeļi 73 saldie kartupeļi 77 vārīti kartupeļi 80 vārīti kartupeļi 93 Indeks pieaug, kad nenolej vārīšanas ūdeni? cūku pupas 43 cūku pupu zupa 92 Vēl vieš pārdomas: kviešu maize 99 kviešu pārslas 105 auzu pārslas 78 auzu pārslu biezputra 87 labi novārīta putra 50 rīsi 27 rīsi vārīti 6 min 128 rīsi vārīti vienu minūti 65 rīsu putra 83
23.11.2010. plkst. 11:06
lol
pilniigs buulshits shi tabula...atskiraas no reeaalajiem gi pat par 70%...kauns...
10.01.2010. plkst. 14:17
Jautājums
rīsi 27 rīsi vārīti vienu minūti 65 rīsi vārīti 6 min 128 Īsti nesapratu, vai rīsi ar 27Gl ir domāti nevārīti? Jūs par mani ņirgājieties?!? Kā lai es vakariņās ēdu nevārītus rīsus? Jāsamaļ un jāatjauc ar ūdeni, un vai tādus var likt vakariņās uz galda??
25.07.2009. plkst. 11:15

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2017. gada 23. augustā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Ja uzturā lietosiet pārāk daudz burkānu, kļūsiet oranžs

Pasākumi

KARSTIE ZIEMEĻI – jaunās dramaturģijas lasījumu mēnesis Rīgā

Teātris United Intimacy rīko ziemeļu dramaturģijas mēnesi, piedāvājot publikas uzmanībai četrus izcilus mūsdienu dramaturgus. Publikai katru nedēļu būs iespēja kopīgi iepazīt pa...