Aminoskābes

Aminoskābes

Jūs jau zināt, ka proteīni ir vitāli nepieciešami, lai gūtu labumu no diētas un uzturētu optimālu ķermeņa svaru. Bet ko jūs zināt par aminoskābēm? Bieži vien to nozīme tiek pārprasta un aminoskābju trūkuma dēļ rodas nopietnas problēmas.

Lielākajā daļā gadījumu, ja lietojat dažādus proteīnu saturošus produktus, par aminoskābju trūkumu nav jāuztraucas. Tomēr, ja kaut kādu iemeslu dēļ esat atteicies no noteiktām produktu grupām vai ēdienkartē pārsvarā izmantojat tikai noteiktus produktus (vistas gaļu, zivis u.t.t.), jūs jāapzinās, vai uzņemat visas nepieciešamās uzturvielas.

Tāpēc iepazīstieties ar 8 svarīgākajām aminoskābēm, kas ir nozīmīgas sportistiem un tiem, kas piekopj aktīvu dzīvesveidu.

Histidīns

Histidīns palīdz ķermeņa augšanas procesos, kā arī atjaunot audus, piemēram, muskuļos. Tāpat šai aminoskābei ir galvenā loma mielīna slāņa (aizsargkārta, kas apņem nervu šūnas un palīdz ražot kuņģa sulu) ražošanā.

Avoti: piena produkti, putnu gaļa, zivis, rīss, kvieši

Fenilanīns

Fenilanīns ir aminoskābe, kas rūpējas par garastāvokli un uzlabo atmiņu, līdz ar to nozīmīgi ietekmējot visu smadzeņu pienācīgu funkcionēšanu. Tāpat šī viela sekmē nervu impulsu pārnesēju līmeņa paaugstināšanu ķermenī – šie impulsi nodrošina vispārēju nervu sistēmas funkcionēšanu. Fenilanīns uzlabo UV staru absorbciju, atvieglojot D vitamīna veidošanos ķermenī.

Svarīgi zināt, ka cilvēks šo aminoskābi var pārdozēt, tāpēc iesakām uzmanīties no pretrunīgi vērtētajiem mākslīgajiem saldinātājiem, kas satur aspartamu. Tiesa, lai sasniegtu toksisku iedarbību, fenilanīns jāuzņem patiešām lielā koncentrācijā.

Avoti: Piena produkti, mandeles, avokado, rieksti un sēklas.

Lizīns

Vissvarīgāko lomu lizīns spēlē kalcija absorbcijā un kaulu attīstībā. Aminoskābe palīdz arī uzturēt labu slāpekļa līdzsvaru ķermenī, kas ir priekšnoteikums pareizai muskuļu masai un noguruma aizkavēšanai. Līzīns palīdz ķermenim ražot pretvielas un regulē dažādus hormonus, kas darbojas kā signālu nodrošinātāji.

Avoti: Siers, kartupeļi, piens, olas, sarkanā gaļa, rauga produkti

Leicīns

Liecīns piedalās cukura līmeņa regulēšanā asinīs, tāpēc tas ir svarīgs tiem, kas cieš no hiperglikēmijas, kā arī tiem cilvēkiem, kas cenšas samazināt ķermeņa tauku daudzumu. Leicīns arī palīdz uzturēt pareizu cilvēka augšanas hormonu līmeni un līdz ar to ir nozīmīga viela muskuļu audu attīstībā.

Avoti: Sojas pupiņas, lēcas un olas dzeltenums, mandeles, piens, zivis, zemesrieksti un garneles.

Metionīns

Vīriešiem, kas cenšas veidot muskuļus, noteikti jāpievērš uzmanība metionīnam, jo tas dedzina taukus un paaugstina testosterona līmeni. Šī aminoskābe pozitīvi ietekmē arī depresijas, artrīta un aknu ārstniecību.

Avoti: Gaļa, zivis, pupas, olas, lēcas, sīpoli, jogurts, sēklas

Izoleicīns

Izoleicīns ir galvenais muskuļu atjaunotājs pēc treniņiem, kā arī palīdz regulēt cukura līmeni asinīs. Viela piedalās hemoglobīna ražošanas procesā, kā arī asins sarecēšanas nodrošināšanā.

Avoti: Vistas gaļa, zivis, mandeles, olas, aknas, lēcas un liellopa gaļa.

Treonīns

Galvenā šīs aminoskābes funkcija ir šūnu saistvielu veidotāju kolagēna un elastīna veidošana. Lielu ieguldījumu treonīns sniedz aknu funkcionēšanā un veselas imūnsistēmas uzturēšanā. Turklāt aminoskābe sekmē vispārēju uzturvielu uzsūkšanos ķermenī.

Liela vērība šai vielai jāpievērš veģetāriešiem, jo treonīns pārsvarā atrodams gaļas produktos. Ja esat veģetārietis, bet lietojat piena produktus, laba izvēle būs biezpiens, bet citi avoti veģetāriešiem ir kvieši dīgsti, rieksti un pupas. Tiesa, aminoskābju koncentrācija minētajos avotos tik un tā ir zemāka, tāpēc vajadzētu padomāt par uztura bagātinātājiem.

Avoti: Gaļa, zivis, olas

Valīns

Valīns atjauno muskuļu šūnas un palīdz veidot jaunas, kā arī uztur slāpekļa līdzsvaru. Aminoskābe arī sekmē glikozes rezervju veidošanos gadījumiem, kad jūsu ķermenim tās patiešām būs vajadzīgas (piemēram, fizisko slodžu gadījumiem).

Avoti: Piena produkti, gaļa, graudaugi, sēnes, soja, zemesrieksti

Aminoskābju daudzums

Aminoskābes ir tikpat svarīgas vielas kā proteīns, jo sevišķi tad, ja vēlaties zaudēt svaru vai ievērojat treniņu programmu. Jo sevišķi nozīmīgs šis jautājums ir izvēlīgiem ēdājiem, kam jāseko līdzi tam, ka izvēlētais ēdiens sniedz visas nepieciešamās uzturvielas.

Tāpēc ar kritisku aci novērtējiet savu patreizējo ikdienas ēdienkarti, pārliecinoties, ka tajā ir iekļauti šajā rakstā minētie aminoskābju avoti.

Komentāri (11)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Justin Williams
Kam tas var attiekties Mēs piedāvājam personīgos, komerciālos un biznesa kredītus ar ļoti minimālām gada procentu likmēm līdz pat 3% laikā no 1 gada līdz 50 gadu ilgam atmaksas termiņam uz jebkuru pasaules daļu. Mēs izsniedzam aizdevumus no € 10 000 līdz € 100 000 000. Mūsu aizdevumi ir labi apdrošināti, lai nodrošinātu maksimālu drošību, ir mūsu prioritāte. Ieinteresētajām personām vajadzētu sazināties ar mani pa e-pastu Aizdevēja vārds: Justin Williams Aizdevēja e-pasts: unique2aal@gmail.com INFORMĀCIJA PAR LAUKSAIMNIECĪBU NAME: KREDĪTU SUMMA: ILGUMS: PHONE #: VALSTS: Piezīme. Lai saņemtu plašāku informāciju, visi e-pasta ziņojumi jānosūta uz mūsu e-pasta adresi {unique2aal@gmail.com}
22.09.2017. plkst. 07:02
homo sapiens
labi ka aminoskabes vispar atklaaja!,un cilveeka genomu,dns!
02.02.2016. plkst. 15:59
Marta
Proteins sastāv no aminoskābēm.... Turklāt sintizētus, es neieteiktu pirkt, bet uzņemt ar pārtiku... Sintizētās jeb ģenētiski modificētās aminoskābes, jo rūpnieciski tās ražo no baktērijām, var izraisīt visas sekas kā ģenētiksi modificēta pārtika. Esiet uzmanīgi. Raksts gana labs, lai paskaidrotu 8 svarīgākās aminoskābes- vērtīgi!
30.09.2015. plkst. 18:58
vesels.eu
Šeit aminoskābes var nopirkt par krietni lētāku cenu: http://www.iherb.com/?rcode=GFB177
01.01.2015. plkst. 21:22
sports
Te var nopirkt labas aminoskabes un vitaminus par labam cenam FintessPower.lv ieskau http://www.fitnesspower.eu/shop/lv/Sporta_uzturs
29.12.2013. plkst. 18:23

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2017. gada 22. oktobrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Sīpoli palīdz samazināt holesterīna līmeni organismā pēc sātīgas maltītes

Pasākumi

Ziemassvētku ticējumi

Ir milzum daudz dažādu tradīciju un ticējumu. Esam apkopojuši dažus no tiem. Varbūt kāds no tiem arī piepildās....