Kļūstot vecākam nav mazāk jāēd

Kļūstot vecākam nav mazāk jāēd

Kad cilvēks sasniedzis 50 gadu vecumu, šķiet, ka tas ir ļoti daudz. Jāapzinās, ka organismā notiek pārmaiņas – vispirms jau tās, ko redzam ik dienu, - grumbas, sausāka āda, pazemināts muskuļu tonuss. Protams, arī iekšējie orgāni vairs nedarbojas tā kā jaunībā. Būtiski zināt, ka arī gremošanas sistēmā notiek pārmaiņas, un tas ietekmē ēdienkarti. Tai jāveltī vislielākā vērība. Pareizs uzturs palīdz izvairīties no stresa un noguruma, saglabāt stipru veselību. Labs uzturs palīdz uz dzīvi šajā vecumā paskatīties optimistiskāk.

Kļūstot vecākam, pazeminās spēja sajust garšu, arī oža vairs nav tāda kā agrāk. Samazinās kuņģa sulas izdalīšanās un līdz ar to olbaltumvielas sliktāk asimilējas. Pats gremošanas process kļūst lēnāks. Protams, organisma sausnas masa ar gadiem mazinās, bet tauku masa palielinās. Visstraujāk tauki uzkrājas vidukļa augšdaļā un vēdera iedobumā, tā rodas aptaukošanās.

Organismā pēc 65 gadiem nedaudz paaugstinās holesterīna daudzums, bet tas nenozīmē, ka ir lielāks risks saslimt ar koronārām saslimšanām. Nebūt nav pareizi uzskatīt, ka, kļūstot vecākam, vajag mazāk ēst vai pat dzīvot pusbadā. Barības daudzums nav jāsamazina, taču tai jābūt ar uzturvielām bagātai. Ir cilvēki, kas vecumdienās gan tāpēc, ka ir grūti sagremot, gan dārdzības dēļ cenšas atturēties no gaļas lietošanas. Tad var izvēlēties cūkas vai teļa aknas, ko var labi sagremot. Tas labi spēj aizstāt gaļu un nav tik dārgas. Līdz ar vecumu palielinās ūdens trūkums organismā. Gados vecākiem cilvēkiem ieteicams nedzert pirms ēšanas, bet ēdot izdzert ne vairāk kā divas glāzes. Regulāri nepieciešams dzert ēdienreižu starplaikā. Dienā nepieciešams uzņemt 1,4 litrus šķidruma. Jāatceras, ka salīts ēdiens, arī pastiprināta svīšana palielina organisma vajadzību pēc šķidruma. Ja nākas fiziski piepūlēties, tad jādzer pirms un pēc slodzes, kā arī tās laikā.

Nevajag pārlieku daudz aizrauties ar medikamentu lietošanu, it īpaši papildus ārsta noteiktajiem nodarboties ar pašārstēšanos. Nedrīkst aizmirst arī fiziskās aktivitātes, kas palīdz uzlabot sirdsdarbību, asinscirkulāciju, noregulē asinsspiedienu un uztur muskuļu tonusu.

Jāēd tā, lai vecumu attālinātu. Ēdienkartē jābūt pietiekami daudz olbaltumvielām, taču ne pārāk daudz, jāuzņem taukvielas, taču tas nenozīmē, kā ēdiens jācep, jāšmorē vai jāsilda taukos. Eļļu vai krējumu var pievienot pie ēdiena, lai uzņemtu taukvielas.

Jāēd tik, cik gribas. Protams, ēdiena izvēle atkarīga arī no tā, cik cilvēks ir aktīvs.

Komentāri (1)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Nu pavisam nedrīkst izlaisties, ēdot visu ko redz, jāēd saprātīgi, jo hormoni jau vairs nestrādā kā vajag īpaši sievietēm.
22.08.2008. plkst. 00:50

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 17. augustā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Katru reizi, kad šķaudāt, iet bojā viena smadzeņu šūna

Pasākumi

LNO top komiskās operas „Mīlas dzēriens” pirmizrāde

12. februārī notiks Gaetano Doniceti komiskās operas „Mīlas dzēriens” pirmizrāde. Iestudējumu veido starptautiska radošā komanda. Pēc ilgāka pārtraukuma pie Latvijas Nacionālās...