Pareiza uztura piramīda

Pareiza uztura piramīda

Pārtika nodrošina Jūs ar uzturvielām, kas palīdz Jūsu ķermenim pareizi strādāt. Neviens pārtikas produkts viens pats nesatur visas vajadzīgās uzturvielas, tāpēc mums jāēd dažādi produkti, lai iegūtu pareizo barības vielu daudzumu un sastāvu. Tomēr dažus pārtikas produktus nepieciešams patērēt lielākos daudzumos nekā citus. Uzturu nepieciešams izvēlēties ne vien pēc patikas, bet arī pēc lietderības.

ASV uztura speciālisti ir izstrādājuši, tā saukto, uztura piramīdu, lai maksimāli uzskatāmi un vienkāršoti iepazīstinātu cilvēkus ar veselīga uztura pamatiem. Piramīda parāda, kādus produktus nepieciešams uzņemt lielos daudzumos, kādus nelielos. Šī piramīda radīta tā, lai jūsu dienas deva kļūtu par veselības, tātad arī normālas ķermeņa masas pamatu. Piramīda parāda cilvēkam ikdienā nepieciešamā uztura dalījumu. Katru dienu jāizvēlas uzturprodukti no visām produktu grupām. Svarīgākais, lai uztura pamatā būtu graudaugu produkti.

Uztura piramīda dod vadlīnijas produktu ikdienas izvēlē. Tā nav sastingusi, negrozāma konstrukcija, tā vienīgi ļauj izvēlēties piemērotu veselīgu ēdienu. Šī piramīda aicina ēst dažādu uzturu, saņemot nepieciešamās uzturvielas un pareizu kaloriju daudzumu.

Pareiza uztura piramīda sastāv no četriem līmeņiem, kur pirmajā līmenī ietilpst milti, maize, putraimi un citi graudu izstrādājumi, rīss, kukurūza un kartupeļi. Tātad tās ir visas putras, auzu pārslas, makaroni, no graudiem gatavotas ātrās brokastis. Šeit var pieskaitīt arī klijas un diedzētos graudus. Pirmā līmeņa piramīdas produktu galvenās uzturvielas ir ogļhidrāti, olbaltumi, šķiedrvielas, dzelzs, kalcijs, B grupas vitamīni. Tie ir mūsu uztura pamatprodukti un jāēd apjomīgi, bagātīgi. Pēc iespējas vairāk jāizvēlas pilngraudu produkti un rupja maluma milti. Neaizmirsīsim par klijām un diedzētiem graudiem- it īpaši ziemas un pavasara mēnešos. Mēģiniet izvairīties no ‘frī’ kartupeļiem, ceptiem kartupeļiem, čipsiem. Sviestu, margarīnu un citus taukus arī mēģiniet lietot ļoti mēreni.


Pie otrā līmeņa pieder: augļi, ogas un dārzeņi, kā arī zaļie zirnīši un pupiņas pākstīs. Šie produkti var būt svaigi, saldēti, konservēti un žāvēti. Minētie produkti, īpaši- svaigā veidā, ir bagātīgi C vitamīna, karotīna, šķiedrvielu, ogļhidrātu avots. Tie uzturā jālieto bieži un bagātīgi, vēlams izvēlēties dažādus dārzeņus un augļus. Mēģiniet katru dienu apēst vismaz 400 gramu augļu un dārzeņu! Izvēlieties pēc iespējas dažādākus augļus un dārzeņus.


Trešajā līmenī ietilpst piens, piena produkti, gaļa, zivis, olas. Vēl pie šīs grupas ir jāpieskaita kaltētie pākšaugi- zirņi, pupas, un rieksti, sēnes. Visus minētos produktus apvieno tas, ka tie ir vērtīgi olbaltumu un dažādu šajos produktos ieslēgtu taukvielu avots. Piena produkti ir lielisks olbaltumu, kalcija, B grupas vitamīnu, A un D vitamīnu avots uzturā. Lai arī cik šī grupa būtu laba, tā nevar aizvietot piramīdas pirmo un otro līmeni, tādēļ piena produktus ir jāēd regulāri, bet mērenos apmēros. Un pēc iespējas jāizvēlas mazāk trekni piena produkti- vājpiens, vājpiena kefīrs, jogurts utt. Liesa gaļa ir labs olbaltumu, B grupas vitamīnu, īpaši B12, kā arī dzelzs avots. Jāizvairās lietot treknu gaļu, desas u.c. treknus izstrādājumus. Ideāli būtu izvēlēties jauna dzīvnieka gaļu, piemēram, teļa, vai medījumu. Zivis ir ļoti vērtīgs olbaltumu, D, A vitamīna, B grupas vitamīnu avots, apgādā cilvēka organismu ar neaizstājamām taukskābēm, jūras produkti dod organismam jodu. Jāizvairās no pārāk sālītām zivīm vai pārāk apceptām. Un šinī gadījumā veselīgi ir izvēlēties tieši treknās zivis. Arī šī līmeņa produktus jālieto uzturā mērenos apmēros. Attiecībā uz olām, būtu jāizvairās no ceptām olām vai omletēm. Olas vēlams lietot mīksti vārītas, cieti vārītas vai kulteni. Pākšaugi ir labs olbaltumu, B grupas vitamīnu, balstvielu, lecitīna avots. Bet diemžēl šie produkti parasti uzturā tiek lietoti samērā maz. Zirņi un pupas var ļoti veiksmīgi aizstāt gaļu.


Piramīdas ceturtais līmenis. Te pieder taukvielas, saldumi, arī alkohols. Šos produktus var nelietot nemaz, bet, ja lieto, tad vēlams nedaudz. Un ir noteikta kategorija cilvēku, piemēram, cilvēki ar lieko svaru, ar kādām veselības problēmām, kuriem 4.līmeņa produkti būtu jāierobežo līdz minimumam. Dažus produktus, kuri satur taukus, var ēst arī katru dienu, bet ļoti mazos daudzumos, piem., sviestu vai margarīnu, eļļas. Visus cukuru saturošos ēdienus vēlams ēst ēdienreizē, lai mazinātu zobu kariesa risku.


Produkti no vienas grupas nevar aizstāt produktus no citas. Neviena no grupām nav svarīgāka par otru. Labai veselībai Jums nepieciešamas tās visas. Kad izvēlieties produktus veselīgam uzturam, jāņem vērā arī tauku un cukura saturs produktos no citām uztura grupām.

Komentāri (22)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
mixa
suds
21.03.2017. plkst. 09:38
olegs
piramida ir forsa un diezgan jauka man patik
08.03.2017. plkst. 10:49
Ilze
Nelaba info
09.01.2017. plkst. 12:40
krištine
Nav laba informacija
28.01.2015. plkst. 17:45
yrtdfdgdfg
tyifgfyfgcgjytrtfgkghfgfgc
26.01.2014. plkst. 16:14

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2017. gada 26. jūnijā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Izsaki viedokli

Vai Tu vēlies, lai sadaļa "Iegūsti ideālu figūru" tiktu atstāta arī pēc konkursa beigām?

Interesanti fakti

Daudzi futbolisti spēles laikā noskrien 11 km

Pasākumi

Dabas koncertzāles mēģinājums mežā

Dabas koncertzāles projektā iesaistītie mūziķi un zinātnieki tikās mežā, pirmajā mēģinājumā, pirmā koncerta norises vietā - Strenču – Valkas ceļš, Bērzi, pie pagrieziena uz...