Kad domas vai atmiņas neļauj aizmigt

Kad domas vai atmiņas neļauj aizmigt

Domas vai atmiņas par kaut ko nepatīkamu visbiežāk rada problēmas ar miegu; tās neļauj aizmigt, vakarā, liekoties gultā, apkārt iestājas klusums, tad apziņā vieglāk ielaužas nepatīkamas un satraucošas domas un atmiņas. Pazīstama sajūta, vai ne? Šīs atmiņas padara ķermeni nemierīgu, un tad sākas apburtais loks, ko ir grūti pārtraukt. Tālāk sniegsim dažus padomus, ieteikumus, kas palīdz kontrolēt domas vai atmiņas, lai netraucētu miegu.

Rūpīgi pārcilā domas, pirms iestājas vēls vakars. Atvēli sev pēcpusdienā laiku, kad prātā pārcilāt un rūpīgi izanalizēt domas vai nepatīkamas atmiņas.
domas.jpg - 17.93 KBPieraksti domas uz papīra. Amerikāņu psihologs James W. Pennebaker ar virkni pētījumiem pierādījis, ka cilvēku veselība uzlabojas, ja viņi uzraksta par traumām, ko piedzīvojuši, vai sarežģītām domām. Lai panāktu lielāku efektu, nepietiek vienkārši atstāstīt to, kas notika vai notiek, bet nepieciešams pierakstīt ar to saistītos pārdzīvojumus un slēptās jūtas. Pierakstot visus pārdzīvojumus un slēptās jūtas trīs līdz piecas dienas pēc kārtas, spriedze mazināsies un tu redzēsi gaidīto rezultātu. Ar šādu analīzi tu pamazām pārņemsi kontroli pār nevēlamajām domām, saskatīsi to kopainu un struktūru.
Kontrolē domas. Vēl viena metode, ko tu vari izmantot, lai domas neuzmāktos patvaļīgi, ir to kontrole. Liekoties gulēt, mēģini nepārtraukti domāt par kaut ko patīkamu. Atceries kādu skaistu piedzīvojumu, piemēram, vasaras brīvdienas, saulainu pludmali, kuru mēģini paturēt prātā.
aitas.jpg - 6.96 KBSkaiti aitas. Vērojam tās lecam pāri akmenim vai zemai sētai, domas tiek piesaistītas, tās nevar aizklīst citā virzienā.
Šoreiz būs labi. Ja nākamajā dienā kaut kas gaidāms un tas neļauj aizmigt, mēģini iedvest sev pozitīvas noskaņas. Atkārto: „ Viss būs labi. Es esmu ticis galā ar sarežģītākām situācijām. Man tikai kārtīgi jāatpūšas, un rīt, kad pamodīšos, smadzenes miegā būs palīdzējušas atrast risinājumu”.

Ja nepatīkama vai traumējoša notikuma ainas neliek mieru, tad pastāv vesela sērija dažādu metožu, kas var palīdzēt tās kontrolēt. Ja reakcija uz notikumiem nemazinās pirmās trīs līdz piecas nedēļas vai tu nespēj tikt galā darbā un privātajā dzīvē, vajadzētu gan tomēr meklēt ārstu, lai saņemtu palīdzību. Metodes ir sekojošas:

tv-screen.jpg - 4.68 KBEkrāna metode. Aina šeit jāievieto televizorā, kad tu esi iztēlojies skatu un iedomājies, ka stāvi ar tālvadības pulti rokās un izslēdz to. Dažiem tas liekas grūti, jo aina atkal atgriežas, - tiem, iespējams, būtu vēlams iedomāties, ka viņi pārslēdz kanālu. Pastāv lielas variācijas iespējas, piemēram, iespējams variēt ainu, iedomājoties to acu priekšā uz ekrāna un liekot tai mainīt krāsu uz melnbaltu, paskatīties uz to no citas perspektīvas. Vēl vari iedomāties, ka uz ekrāna rādi filmu, pie ekrāna pievienots videomagnetafons. Sākumā nospied ieraksta pogu, ļauj filmai ritēt, un, kad tā beigusies, nospied „stop” un ieliec video kaseti atvilktnē.

pulkstenis.jpg - 12.07 KBDomu bloķēšanas metode. Ikkatru vakaru atkārtojas viens un tas pats domu gājiens, un, ja reiz tas ir sācies, ir grūti pārtraucams. Paskatoties pulkstenūi, uzmācas vēl lielākas dusmas, un tā turpinās apburtais loks. Bloķēšanas metodes mērķis ir radīt jaunas automātiskās domas, tas ir, vispirms sagatavot tai nepatīkamajai, uzmācīgajai aizstājēju, ko atkārto tik bieži, ka beigās to lieto jau automātiski. Atceries un pasaki sev uzmācīgo domu, kas neliek mieru! Kad esi to izdarījis, skaļi nobļaujies „stop” (vēlams to nedarīt citu klātbūtnē, lai tie nesāktu uztraukties par tavu veselības stāvokli, vai arī trenējies to teikt klusībā). Tai pašā mirklī automātiski domā sagatavoto aizstājējdomu, piemēram, teikums „s tikšu ar to galā”. Mēģini apgūt šo metodi pa dienu: vairākkārt atceries uzmācīgo domu, pasaki „stop” un tad liec lietā aizstājējdomu. Šī metode gan prasa milzu gribasspēku, taču, ja izdodas to pielietot un iemācīties aizstāj domas, tā dod vēlamo efektu.

photo3.jpg - 6.22 KBUzmanības novēršanas metodes. Viena metode ir aplikt ap roku gumiju un katrreiz, kad uzmācas nepatīkamā doma, to pavilkt un palaist vaļā, lai nedaudz sāp, un atcerēties ko citu. Arī lasīšana darbojas kā uzmanības novēršanas metode. Vēl kāda metode ir atkārtot kādu zilbi vai īsu vārdu, kas nerada asociācijas ar citiem vārdiem, piemēram, tas, trīs četras reizes sekundē. Centies izrunāt to pietiekami bieži, lai citas domas nepaspētu iejaukties. Tā turpini, līdz aizmiedz. Vari arī virknēt vārdus pēc viena burta, piemēram, uz burta Ķ.

Komentāri (15)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
Dienasgrāmatas rakstīšana varētu palīdzēt!
10.08.2008. plkst. 00:03
Domas jau pašas uzbāžās,lai kā censtos par to nedomāt... bet ja mēģini nedomāt to ,kas nomāc..tātad tu jau sāc domāt ko citu!
28.08.2007. plkst. 16:49
Grūti jau kontrolēt domas vai atmiņas, lai netraucētu miegu, bet nu būs jāpamēģina kāda no šīm metodēm, lai gan klasiskā aitu skaitīšana tomēr īpaši nepalīdz :))
25.07.2007. plkst. 11:17
man arī gadās, ka nevar aizmigt, būs jāpamēģina.
17.07.2007. plkst. 15:50
Es ar varu ar grāmatu aizmigt ,,,
16.07.2007. plkst. 09:20

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 24. augustā Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Daudzi futbolisti spēles laikā noskrien 11 km

Pasākumi

Dīvām savs singls

Dziedātāja Amber (Aija Vītoliņa), kura ir viena no dziedošajām dīvām, kuras 29. maijā uzstāsies Dzintaru koncertzālē notiekošajā “LaFleur DĪVU NAKTĪ”, ir ierakstījusi speciālu...