Ko nozīmē šie skaitļi?

Ko nozīmē šie skaitļi?

Mūsdienās pārtikas industrija strādā pie tā, lai produkts būtu ne tikai garšīgs, bet arī interesants. Nomazgājamie tetovējumi, dažādās rotaļlietas, interesantas atklātnītes – visu to ražotājs pievieno produktiem, tādejādi sniedzot cilvēkiem pārsteiguma momentu. Tomēr pārsteigums ne vienmēr ir pozitīvs, kad runa ir par slēptajiem taukiem, cukura daudzumu un apslēptajām kalorijām. Diemžēl gandrīz katram produktam, lai arī cik izsmeļoša informācijas ziņā būtu tā etiķete, ir savi slēptie trūkumi. Tāpēc piedāvājam jums šo informācijas sadaļu, lai jūs iemācītos pareizi nolasīt produkta etiķeti un saprastu – kas jums der, un kas ne.

Porcijas lielums – Svarīgi ir atcerēties, ka visa informācija par produkta uzturvērtību uz etiķetes ir atspoguļota, par pamatu ņemot vienu porciju. Tāpēc rūpīgi jāseko līdzi, cik jūs apēdat. Latvijā un Eiropā parasti par atskaites punktu izmanto 100 gramus. Tas nozīmē, ka tabulā uzrādītais kaloriju daudzumus atrodams nevis visā produktā, bet tikai simts gramos no tā. Tāpēc bieži vien cilvēki kļūdās un apēd daudz vairāk kaloriju, nekā viņiem būtu nepieciešams. Piemērs – jūs nopērkat 500 gramu bundžiņu zaļo zirnīšu, uz kuras norādīts skaitlis 57 kalorijas, tad tas attiecas uz 100 gramiem produkta, nevis uz visu iepakojumu. No ASV ienākošajiem produktiem uz etiķetēm kalorijas tiek atspoguļotas, par pamatu ņemot mērvienības – unces.

Kalorijas - Ja cenšaties zaudēt lieko svaru vai saglabāt esošo, kaloriju skaits ir nozīmīgākais skaitlis uz produkta iepakojuma. Vienalga, vai produktā ir zems ogļhidrātu un tauku saturs, vai augsts šķiedrvielu saturs – jūs pieņemsieties svarā, ja uzņemsiet vairāk kaloriju, nekā sadedzināsiet. Lai izvairītos no kļūdām kaloriju aprēķinos, vislabāk ir pirkt ēdienu, kas jau ir sadalīts porcijās. Turklāt pērkot produktu, kas paredzēts vienai ēdienreizei, jūs izvairīsieties no pārēšanās.

% no ieteicamās dienas devas- diētas ārsti iesaka katru dienu dažādas barības vielas uzņemt noteiktā daudzumā. Šos daudzumus mēdz dēvēt par ieteicamajām dienas devām. Jāzina tas, ka šīs devas ir piemērotas cilvēkiem, kas lieto sabalansētu uzturu un nepārēdas.

Tauki- tauki ir nepieciešami ikvienam cilvēkam, lai sintezētu hormonus un aizsargātu nozīmīgus orgānus. Galvenā uzmanība uzturā jāpievērš tieši tauku veidam. Izvairieties no piesātinātajiem taukiem, kas palielina sirds slimību risku, jo sekmē LDL – „sliktā” holesterīna veidošanos. Trans taukskābes, savukārt, pazemina HDL – „labā” holesterīna līmeni. Veselīgie tauki (polinepiesātinātie un mono-nepiesātinātie) ne vienmēr tiek atspoguļoti uz produktu etiķetēm, tāpēc atņemiet piesātināto tauku daudzumu no kopējā, un iegūsiet veselīgo tauku daudzumu produktā.

Holesterīns- pārāk daudz šīs mīkstās, vaskam līdzīgās substances izraisa artēriju nosprostošanos un noved pie sirds slimībām. Tāpēc dienā centieties ar pārtiku uzņemt ne vairāk kā 300 miligramus holesterīna. Tomēr paturiet prātā- tikai 25% procentus holesterīna jūsu ķermenī jūs uzņemat ar pārtiku. Pārējos 75% ražo aknas, turklāt tām to palīdz darīt tieši trans taukskābes – vēl viens iemesls, lai samazinātu to daudzumu uzturā.

Nātrijs- izvēlieties tos produktus, kur nātrija daudzums ir apmēram 5% no ieteicamās dienas devas, lai iekļautos 2300 miligramu robežās dienā, kas ir diētas ārstu ieteiktais nātrija daudzums dienā. Ikdienā daudzi no mums ēd restorānos gatavotus ēdienus, kuros ir pārmērīgs sāls daudzums, tāpēc ikdienā, pašiem gatavojot un iepērkoties, uzmanība jāpievērš produktiem ar zemu sāls daudzumu.

Ogļhidrāti- ogļhidrāti patiesībā ir dažādi cukura un glikozes veidi, kas ir līdzīgi pēc molekulārās struktūras un ir lielisks enerģijas avots (arī šķiedrvielas tiek pieskaitītas ogļhidrātiem). „Labie” ogļhidrāti palīdz jums iegūt enerģiju un možumu, bet sliktie – gluži otrādi. Turklāt ēdienos, kur ir daudz „slikto” ogļhidrātu, nav vitamīnu un vērtīgu minerālvielu.

Cukuri- mūsu ķermenis pārstrādā taukus un proteīnu, lai radītu glikozi – ķermeņa degvielu. Cukurs jau ir glikoze, līdz ar to mūsu ķermenis to var ātri pārstrādāt un izmantot kā lielisku enerģijas avotu īstermiņa. Tiesa, šī enerģija ir īslaicīga un, lai tā tupinātos, ir nepieciešams vēl vairāk cukura. Turklāt cukurā nav nekādu vitamīnu un minerālvielu. Tieši tāpēc iesakām jums izmantot pārtikas produktus, kas satur cukuru un arī veselīgas barības vielas. Piemēram, fruktozi – dabīgo cukuru, kas atrodams augļos- parasti atradīsiet produktos, kas bagāti arī ar šķiedrvielām, vitamīniem, antioksidantiem un minerālvielām.

Vitamīni- ūdenī šķīstošie vitamīni, ieskaitot C un B, tiks izdzīti no organisma, ja tos uzņemsiet vairāk, nekā nepieciešams (pārāk daudz šo vitamīnu nevis dos jums kādu labumu, bet gan pārvērtīs jūsu urīnu dzeltenā krāsā). Taukos šķīstošie A, D, E un K vitamīni uzglabājas ķermenī, tāpēc pārāk lielas to devas var būt toksiskas (tiesa, tas ir maz iespējams). Ari minerālvielas pārāk lielās devās nodara ļaunumu – kalcijs, piemēram, pārāk lielā daudzumā izraisa nierakmeņus un vājina citu minerālvielu (dzelzs, cinka u.c.) uzsūkšanos. Par vitamīniem nevajag raizēties, ja esat sabalansēta un veselīga uztura piekritējs, bet, ja lietojat uztura bagātinātājus, pievērsiet uzmanību tam, cik liels daudzums vitamīnu un minerālvielu nonāk jūsu organismā.

„Nenozīmīgs daudzums” – likums nosaka, ka pārtikas ražotājiem visas produkta sastāvdaļas un to daudzumi ir jānorāda uz iepakojuma. Tomēr, ja kāda sastāvdaļa produktā atrodama pavisam niecīgā daudzumā, tad uz etiķetes jūs varat lasīt uzrakstu „Nenozīmīgs daudzums”. Ir viens izņēmums – ja produkts tiek reklamēts kā zemu cukura daudzumu saturošs vai ogļhidrātus nesaturošs, tad šo uzturvielu daudzums noteikti ir jānorāda, kaut arī tas var būt 0.

Sastāvdaļas- jo vairāk sastāvdaļu ietver noteikts produkts, jo saraksts uz etiķetes būs garāks. Pirmās trīs līdz piecas sastāvdaļas sarakstā ir pašas svarīgākās, tāpēc, ja starp tām ir kviešu milti, cukurs vai eļļas, tad no šādiem produktiem labāk izvairīties. Tā vietā pērciet produktus, kas satur veselus graudus, augļu gabaliņus, dārzeņus un citas labas lietas. Izvairieties no pārtikas produktiem, uz kuru iepakojuma lasāmas jums svešas sastāvdaļas, jo tādejādi jūs riskējat uzņemt organismā neveselīgas lietas pašam to nemaz nezinot.

Komentāri (11)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
šiem skaitļiem lielu uzmanību nepievēršu , ka tik būtu pati pārtika tā pavairāk ';
15.10.2007. plkst. 14:42
Super!Beidzot ir raksts,kur viss sīki un konkrēti ir aprakstīts par katru no sastāvdaļām,ko lietojam uzturā! Es ļoti lielu uzmanību veikalos pievēršu tam,kas rakstīts uz etiķetes..! Paldies Jums!
30.09.2007. plkst. 16:42
Vairāk skatos uz holesterīnu ,
27.09.2007. plkst. 21:14
Man tā kaloriju skaitīšana izklausās pēc muļķīgas nodarbes, ne visiem ir nepieciešams vienāds daudzums, vienkārši jācenšas ēst tik cik nepieciešams, ar sāta sajūtu.
27.09.2007. plkst. 16:18
ko nozīmē ?
18.09.2007. plkst. 13:00

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 07. decembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Zilai krāsai ir nomierinošs efekts, jo tā liek smadzenēm izdalīt nomierinošos hormonus

Pasākumi

Bobs Dilans izdod jaunu albumu

No 27.aprīļa Latvijā pieejams mūzikas izdevniecības “Sony BMG” izdotais mūziķa Boba Dilana (Bob Dylan) jaunākais studijas albums "Together Through Life"....