Liekā svara psiholoģija

Liekā svara psiholoģija

Tu ieturi stingru diētu, bet jau pēc laika atkal pieņemies svarā? Tu nesaproti, kāpēc tā notiek un nezini, ko darīt. Iespējams, vainojami hormoni. Tomēr 90% aptaukošanos saistīta nevis ar endokrīnās sistēmas traucējumiem, bet gan ar pārmērīgu ēšanu, kas saistīta ar psiholoģiskiem faktoriem.

Lai aktīvi cīnītos ar liekajiem kilogramiem, jāzina, ko tev nozīmē uzturs.

Ēdiens – vairāk nekā ēdiens
Tas ir ne tikai enerģijas avots un organisma šūnu „celtniecības materiāls”. Psihologi zina, cik cieši uzturs ir saistīts ar mūsu emocionālajām vajadzībām, mīlestību un saskarsmi.
Untitled 7.jpg - 83.13 KBZīdainim svarīgi paēst un izjust vecāku rūpes. Būt paēdušam nozīmē būt aizsargātam un vecāku mīlētam. Kontakts ar mātes ķermeni barošanas laikā bērnu nomierina, sniedz mierinājumu, siltumu un labsajūtu. Ēdiens pats par sevi nedara mazuli laimīgu un veselu. Aizņemtās māmiņas bieži bērnus pārbaro, tādā veidā kompensējot nepietiekamo uzmanību. Bērnu burtiski piebāž ar ēdienu, lai gan ideālā variantā veselam mazulim nav vajadzīgs stingrs režīms, viņš pats izvēlas ēšanas laiku – ēdīs, kad būs izsalcis. Tas viss ir par iemeslu slimībām, vielu maiņas traucējumiem, psiholoģiskām problēmām. Turpmākajā dzīvē tādi cilvēki „mīlestības badu” remdē ar ēšanu.
Reizē ar ēdienu mēs uzņemam emocijas, kurām tobrīd ir daudz lielāka loma nekā ēdienam.

Kāpēc mēs ēdam par daudz?
Jau Freids uzskatīja, ka daudzas psiholoģiskas problēmas un kompleksi nāk no bērnības. Tas attiecas arī uz pārmērīgu ēšanu: bieži tieši ģimene, īpaši savstarpējās attiecības starp ģimenes locekļiem, ieradumi, ir iemesls tam, ka cilvēkam ir nosliece uz negausīgu ēšanu un attiecīgi uz aptaukošanos. Daudzu tuklu bērnu vecāki ēdienam piešķir īpašu nozīmi. Tas var būt saistīts ar aprobežotā, garīgām vajadzībām, zemu izglītības līmeni. Lai gan līdzīgu attieksmi var rosināt arī tas, ka ģimenes galva bērnībā cietis badu. No turienes nāk „Kamēr nepaēdīsi, no galda prom netiksi!” Arī mātes pārspīlētā gādība var būt aptaukošanās cēlonis. Mātes uztraucās par to, lai bērns ārā nenosaltu, lai būtu vienmēr paēdis. Jebkurai neapmierinātības izpausmei pretim tiek piedāvāts ēdiens. Ēdiens ir kā universāls veids, kā nomierināt raudošu mazuli.

Untitled 3.jpg - 74.1 KBNesaprašanās ģimenē mājiniekiem izsauc diskomfortu, biežus strīdus un attiecību skaidrošanu, bet uztraukums palielina apetīti. Līdzīgi notiek arī ar vientuļiem cilvēkiem, kuru dzīve ir garlaicīga un monotona. Ēdamais viņiem palīdz kompensēt saskarsmes un mīlestības trūkumu. Starp citu, pārmērīgā ēšanā glābiņu meklē arī tie, kam dzīve ir pilna stresa un problēmu. Ēdot cilvēks mazāk nervozē, nepārdzīvo un neuztraucas. Runājot par aptaukošanās iemesliem, tomēr nevajadzētu aizmirst par tādiem faktoriem kā pārmantojamība un ģenētiskā predispozija. Zināms, ka ēdiens piedalās aminoskābju vielmaiņā. Kad cilvēks daudz ēd, pastiprināti sāk izdalīties glikoze un insulīns, un asinīs nonāk aminoskābe triptofāns, kas piedalās serotīna – „laimes hormona” – sintēzē.

Ēšanas paradumu patoloģijasUntitled 5.jpg - 68.47 KB
Kļūdaini uzskatīt, ka visi cilvēki, kuriem ir tieksme pārēsties, ēd vienādi. Rezultāts ir viens – liekais svars - , bet līdz tam jānonāk pa dažādiem ceļiem. Speciālisti izšķir šādus galvenos ēšanas paradumu traucējumus:

Lēkmjveida ēšana – cilvēku pēkšņi pārņem nepārvarama apetīte un viņš sāk ekstātiski uzņemt milzīgu daudzumu ēdiena. Tad iestājas izlāde – tā saucamais „orālais orgasms”. Tā ir sava veida narkomānija.

Nepārtraukta ēšana – no rīta reizē ar cilvēku pamostas arī apetīte, kas nepamet viņu visas dienas garumā. Ar galvenajām ēdienreizēm nepietiek, un tāpēc starplaikos ir jāuzkož. Šiem cilvēkiem vienmēr gribas sēst un ēst, kaut arī nepārvarama bada sajūta viņiem ir sveša.

Sāta sajūtas trūkums – šķiet, cilvēks visu dienu nedomā par ēdienu, nerīko „uzbrukumus” ledusskapim un neskaita līdz maltītei atlikušās minūtes. Tomēr atliek tikai piesēsties pie klāta galda, un parādās apetīte, kas liek ēst un ēst bez sāta.

Nakts ēšana – no rīta un dienā cilvēkam nav apetītes, toties vakarā izsalkums liek sevi manīt. Parasti to pavada satraukums, kam uzreiz gribas „uzēst virsū”. Cilvēks nevar sasniegt sāta sajūtu, ar grūtībām iemieg un naktī bieži mostas, viņu moka depresīvas domas.

Visa „nelabā” pirmsākumiUntitled 11.jpg - 69.44 KB
Liekā svara problēma biežāk satrauc sievietes. Viss aizsākās 20.gs. pirmajās desmitgadēs, kad krasi mainījās priekšstats par sievietes skaistumu. Tieši tajos gados franču drēbnieki ieviesa modē slaidumu, kas robežojās ar kārnumu. Vīrieši savas pavadones izvēlējās pēc ārēja izskata, tāpēc sievietēm nekas cits neatlika, kā notievēt. Mūsdienās, kad sievietes ir par vienlīdzību un tās cenšas sevi pierādīt visās jomās, biznesa sieviete nevar atļauties būt resna. Populārie žurnāli propogandē slaidumu, bet modeļu nami piedāvā maza izmēra elegantus lietišķos kostīmus. Ko darīt?

Jāsāk ar galvu
Lai gan aptaukošanās ir nopietna problēma, tā ir risināma. Ja cilvēks tiešām grib novājēt, tas vainagosies ar panākumiem. Vērtīgas ir meditatīvās tehnikas, grupu terapija, dažkārt var izmantot arī hipnozi, gadījumā, ja pati saviem spēkiem netiec galā ar pārmērīgo ēšanu.

Lai novājētu pareizi jāēd, jāmaina ieradumi. Tomēr reālā dzīvē to izdarīt nemaz nav tik vienkārši. Kā panākt citu attieksmi pret ēšanu?

  • Pakāpeniski pāriet no kalorijām bagāta ēdiena uz zemāku kaloritāti. Untitled 13.jpg - 75.71 KBTas novērsīs „diētas depresiju”, kas rodas, krasi mainot ierasto ēšanas stilu. Pirmajā mēnesī jāatsakās tikai no diviem uzturā biežāk lietotajiem produktiem (piemēram, putnu gaļas ādas vai saldā krējuma) un treknām mērcēm. Turklāt no tiem jāatsakās vispār, nevis tikai uz laiku.
  • Nav ieteicams ēst steigā, ejot, stāvot, no iepakojuma vai katla: tā ir grūti kontrolēt apēstā daudzumu.
  • Pamazām jāpieradinās ēst noteiktā laikā un pie galda. Televizoru ēšanas laikā labāk neskatīties.
  • Ēšanas laikā jādomā par ēdiena garšu, nevis problēmām – ēdienam jāsniedz bauda. To vajag sagriezt sīkos gabaliņos, ēst lēnām un kārtīgi sakošļāt. Kad apēsta puse no porcijas, var ieturēt trīs minūšu pauzi.
  • Kamēr jaunais uztura režīms nav kļuvis par ieradumu, labāk izvairīties no situācijā, kas mudina uz pārēšanos, - piemēram, iet ciemos. Ja nu tomēr tas ir neizbēgami, vajag pirms tam nedaudz ieēst un iedzert glāzi negāzēta ūdens.
  • Uztura ierobežojumi attiecas uz visu ģimeni. Mājās nedrīkst atrasties „aizliegtie produkti”.
  • Uz visiem laikiem jāaizmirst ieradums „apēst” stresu. Tā vietā var doties pastaigā, dejot, klausīties mūziku.
  • Iepirkties jāiet paēdušam, citādi ir risks nopirkt pārāk daudz saldumu.
  • Vēlams ne tikai mainīt ēšanas paradumus, bet arī palielināt fiziskās aktivitātes.
  • Tāpat arī vēlams vairāk uzturēties svaigā gaisā, pavadīt laiku kopā ar sev mīļiem un tuviem cilvēkiem un vairāk smaidīt!


Komentāri (13)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
mango
Notievēšanas tabletes - http://nplink.net/hMTnn2du Es vienmēr biju cietusi no aptaukošanas. Pēc šķiršanām es nolēmu diametrāli izmainīt savu dzīvi. Fitness un Thermacuts. Tā bija mana recepte efektīvai svara zaudēšanai.
10.11.2016. plkst. 09:02
Jenny
Acomplia Generic lietoju 3 mēneši - mīnus 13kg. šīs tiešām ir efektīvas tāpat kā vecās Acomplia,kuras vairs neražo.Apetīte pazuda jau tai pirmajā dienā, arī dzert gribas visu laiku. Mans augums ir 168 cm un pašlaik sveru 62 kg, nu vēl 4 kg un viss, būšu sasniegusi savu mūža sapni! Bet tagad es tik labi jūtos, jūtos pārliecināta un patīku pati sev!:) Es beidzot skatoties spogulī priecājos par to, ko redzu! Esmu apmierināta!:) Es nopirku Acomplia no Lielbritānijas, tiešsaistes aptieku http://www.freepharmacy.net un es saņēmu tabletes 10 dienu laikā
19.11.2015. plkst. 14:14
Janis
Dieeta dazu menesu garuma nav nekas . tas butu tapat ka cauru riepu ar skruvi aizlapit - isam laikam der , bet ilgterminja rodas atkal suuce. Iet pie dietologiem un meklet palidzibu interneta nez vai bus labakais .1-kart kas jaadara jabeidz sevi zelot , kas musdienas ir loti izplatita atkariba .Dieeta ir jaietur gadiem un kad beidzot esat nolemusi to darit nedrikst aizmirst ka katrs mes esam atskirigi. Nav 2 vienadu cilv. tatad dieeta kas vienam palidzeja otru nogalina(parnesta nozime) izproti sevi un sac domat/izvertet sevi . Visa pamataa ir parmeriga eshana - tatad apeed par daudz. Nav taada jedzina slikta un laba partika/ediens Nav shaja zemee tikai melns vai balts . Piemers - Govis eed tikai zaali ( varbut teiksiet neesmu govs -> tacu govs ari ir dzivs organisms ) un pienemas svaraa . Es protams neieteiktu iet pie resniem dietalogiem , jo ja nav spejigi palidzet sev , kaa var palidzeet citiem . Personigas neveiksmes meginat uz citiem - tas ir musdienas loti izplatits . Saprotiet ka medicina bez nevainigiem upuriem nespetu dzivot . Ja cilveki saprastu ka musdienu medicina ir tikai labi ieeljots naudas mehanisms beigtu skraidit pie daakteriem tik intensivi . Tatad maniet domasanu - sis process iespejams aiznjems kadu laiku , pienemsim kaadu pusgadu vai pat gadu ! Talak pakapeniski ar domasana mainju saciet izvertet vai tiesam jums ir tik daudz jaeed cik jus eedat . Var eest pilnigi visu - kalorialais daudzums ir pilnigi vienaldzigs ja tu neparedies regulaari , un passaprotami ka tas daudzums ir atkarigs no dzives stila - tatad jus pilnigi fiziski nespetu sev izstastit sev visus savus dzives notikumus , kur tad nu vel arstam . Gatavaas dieetas internetaa - cepuri nost lai grautu citiem veselibu . Tacu apdomajiet vai tiesam tam kurs sarakstijis so apsaubamo dieetu vispar ruup kas jus par cilveku ? Vinjs pardos savu recepti kaa gatavas glabej zaales . Tada lieta ka naskeshanaas , nu vismaz pirms guletiesanas meginiet to nedarit - tas bus pirmais solis u
14.06.2014. plkst. 19:48
sex bunny
ja gribat diētas un noderīgu informāciju par izskatu un veselību ted ejiet: pareizs-uzturs.com
30.07.2008. plkst. 15:48
Man atkal patik labi paest, ja neesmu kartigi paedusi, tad ari garastavoklis uz nulles.
26.04.2008. plkst. 17:22

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 14. decembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Tikai 2% samazinājums ķermeņa ūdens daudzumā var izsaukt atmiņas zudumus, problēmas ar matemātiku un grūtības koncentrēties uz datora monitora ekrānu

Pasākumi

Lindsey Buckingham izdod jaunu albumu “Gift of Screws”

Septembra beigās mūzikas izdevniecības “Warner Bros. Records” apgādā klajā nācis amerikāņu dziedātāja un ģitārista Lindsey Buckingham piektais solo albums “Gift of Screws”....