Šis un tas par kafiju

Šis un tas par kafiju

Kafijas glabāšana

Kafijas kvalitātes baudīšanai vissvarīgākais ir nodrošināt, lai tā iespējami ilgi saglabātos svaiga. Iepakojumu pēc atvēršanas atkal cieši jāaizver (izspriežot lieko gaisu), jāievieto hermētiski noslēgtā traukā un jāglabā ledusskapī. Tā jūs saglabāsiet kafijas aromātiskās īpašības iespējami ilgāk. Lai pilnībā izbaudītu garšu un smaržu, kafija jāizlieto 2 nedēļu laikā no iepakojuma atvēršanas.

Kafijas daudzums

No 250 g pakas var pagatavot apmēram 40 tases kafijas. Bet tas atkarīgs no tā, kādu kafijas daudzumu jūs izmantojat, lai pagatavotu kafiju atbilstoši savas garšas prasībām.

Kafijas pagatavošanas metodes

Pastāv dažādas pagatavošanas metodes, un dažas no tām ir saistītas ar vietējām kafijas dzeršanas tradīcijām. Viena no vispazīstamākajām un plašāk pielietotajām pagatavošanas metodēm ir filtrēšana. Pēdējā laikā arvien pazīstamāka kļūst espresso metode, lielākoties pateicoties tās pieejamībai kafejnīcās. Kafijas garšai ir svarīgi izvēlēties jūsu pagatavošanas metodei atbilstošu maluma smalkumu. Kafijas maluma smalkumam ir nozīmīga ietekme uz garšas kvalitāti. Lai vispilnīgāk izbaudītu kafiju, jums vienmēr jāizvēlas tāds malums, kas atbilst jūsu kafijas pagatavošanas metodei.

Tā kā pagatavošanas cikla ilgums, ūdens temperatūra un ūdens pievienošanas veids atšķiras, katrai pagatavošanas metodei nepieciešams atšķirīgs malums.

Pastāvot daudziem dažādiem kafijas pagatavošanas veidiem, pareizā maluma izvēle ir būtiska, lai panāktu optimālu garšas izvilkumu pagatavošanas laikā. Izvilkuma pakāpe ir atkarīga no trim lietām:

  • maluma smalkuma;
  • kafijas/ūdens attiecības;
  • laika, cik ilgi malums ir bijis saskarē ar ūdeni.

Kopumā, jo īsāks ir pagatavošanas cikls, jo smalkāks malums vajadzīgs, lai iegūtu optimālu garšas izvilkumu. Jo ilgāks pagatavošanas cikls, jo rupjākam jābūt malumam. Smalkā malumā ūdens iedarbībai tiek pakļauta plašāka kafijas virsma, un kafijas ēteriskās eļļas izdalās ātrāk. Ilgākām pagatavošanas metodēm nepieciešams rupjāks malums, lai izvairītos no pārāk piesātināta izvilkuma. Piemēram, espresso kafijas tasi var pagatavot 20 sekundēs, tādēļ malumam jābūt ļoti smalkam. Pagatavošanas metodei nepiemērots malums var padarīt kafiju rūgtu, pārmērīgi stipru, vai arī vāju un bezgaršīgu.

Kafija un tās piedevas

Kafija ir 100% dabiska un nesatur nekādas piedevas. Vienkāršojot var teikt, ka kafija ir kafijas auga sēklas (kafijas pupiņas), kas ir grauzdētas un samaltas. Kafija ar samazinātu kofeīna daudzumu jeb bezkofeīna kafija ir tīra kafija, no kuras izvadīts kofeīns. Kafija saglabā svaigumu, pateicoties vakuuma iepakojumam, un tādēļ konservanti nav nepieciešami. Tiklīdz kafija satur piedevas, tam jābūt norādītam uz iepakojuma.

Kofeīns ir viela, kas dabiski atrodama dažādos augos, tai skaitā arī tajos, no kuriem iegūst kafiju, tēju un kakao. Kofeīns ir bez krāsas, bez garšas un smaržas vai aromāta.
Kafijā šī viela ir tikai viena no vairāk kā 11500 sastāvdaļām, kuras pārtikas tehnologi ir spējuši izolēt, un kuru kombinācija piešķir kafijai tās atšķirīgās īpašības.
Kofeīns darbojas kā viegls stimulators, kas paaugstina garīgo koncentrēšanos un paātrina domāšanas procesu.

Kofeīna ietekme uz miegu

Tā kā kofeīns ir viegls stimulators, dažiem cilvēkiem pēc regulāras kafijas dzeršanas vakaros nepieciešams ilgāks laiks, lai aizmigtu. Citi cilvēki apmierināti dzer savu kafiju pēc vakara maltītes bez jebkādām problēmām. Cilvēku miega reakcija uz kafiju ir ļoti atšķirīga. Bieži vien miegu vairāk kavē tādi faktori kā troksnis, temperatūra un spriedze. Tādēļ tas lielā mērā ir individuālā jūtīguma jautājums. Tiem, kuri ir sevišķi jūtīgi pret kofeīnu, ir pieejama kafija ar samazinātu kofeīna daudzumu.

Kafijas ietekme uz veselību

Pārliecinošu pierādījumu tam, ka mērens kafijas daudzums nelabvēlīgi ietekmētu veselību, nav. Modernā zinātne atzīst tādas kofeīna sekas kā vielmaiņas stimulēšanu un paaugstinātu reakcijas spēju. Normālai kafijas lietošanai nav nekādu kaitīgu seku uz veselu cilvēku, lai gan ne visi vienlīdz labi panes kofeīnu.

Kafija un kalorijas

Pati kafija nesatur kalorijas, bet kafijas tasei pievienots piens un cukurs dod papildu kalorijas.

Komentāri (10)

Interesē šī tēma? Pievieno favorītiem!
rozite
Ka no rita celos, ta uzreiz dodos taisit kafiju.Nu jau tas notiek 50 gadus.Tadel varu apstiprinat,kad kafija nav kaitiga.
02.06.2013. plkst. 23:08
kafinmaijuins
Es tik ierauj kafij un vis ok. esmu cool
24.07.2008. plkst. 10:28
Kafija ir ļoti noderīga. Daudzu jau to zin, ka no kafijas biezumiem var pagatavot lielisku masku sejas ādai un pīlingu cīņai ar celulītu. Lietojot kafiju ar mēru, var saglabāt možumu visas dienas garumā un aikavēt sejas ādas novecošanos, jo tās saturā ir antioksidanti un vitamīns P!
07.05.2008. plkst. 09:32
1. Ieber 25 g kafijas (apmēram 5 tējkarotes). Tā ir ieteicamā deva, jo katrs izvēlas sev tīkamo stiprumu, variējot ar kafijas daudzumu. 2. Uzlej 300 ml karsta ūdens, bet ne vāroša. Optimālā temperatūra ir +88...+92 °C grādi. Tādu iegūst, ūdeni uzvārot un kādu minūti nogaidot vai atšķaidot to ar aukstu. Citādi būs izteikti rūgts aromāts. Karstumā sadeg un aiziet bojā kafijas skābenā un saldā garša. 3. Ar karotīti vai kociņu dzērienu apmaisa un atstāj bez vāciņa apmēram 3 – 5 minūtes. 4. Uzliek vāciņu un presi nospiež līdz galam. Kafija gatava lietošanai:)
28.04.2008. plkst. 21:35
mmmmmmmmm...Personīgi es dodu priekšroku Kafijai (maltai, ar cukuru un sauso kafijas krējumu
28.04.2008. plkst. 21:34

Visi komentāri

Pievienot komentāru

 Reģistrējies

Translate

Šodien

2019. gada 21. novembrī Vārdadienas svin:

Autorizācija

Reģistrēties

Aizmirsi paroli?

e-jaunumi

Saņem portāla jaunumus e-pastā.

Interesanti fakti

Bija laiks, kad vīns bieži vien tika izrakstīts kā zāles pret bronhītu un gripu

Pasākumi

Dailes teātrī notiks Dailes teātra 9. studijas diplomdarbu izrādes

Šogad Latvijas Kultūras akadēmiju beidz 17 dramatiskā teātra aktiermākslu studējošie topošie aktieri asoc. prof. Mihaila Gruzdova un Indras Rogas vadībā - Gints Andžāns, Lauris Bokišs,...